בודהיזם בתאילנד
כ 93% מבני תאילנד מאמינים בבודהיזם. התאי הממוצע הוא בודהיסט שנישא בטקס הינדואיסטי ומעלה מנחות תכופות לריצוי הרוחות הרעות. השילוב של ההינדו בבודהיזם התאילנדי נובעים מכך שמחזור החיים "לידה מוות וחתונה" לעולם לא זכו להתייחסות מצידו של בודהה בבודהיזם וזאת משום שבודהה התחיל את דרכו בבניית פילוסופית וחיים והוא לא ידע שמאוחר יעשו ממנה דת.

מאת:
ניסים חיימוב



כ 93% מבני תאילנד מאמינים בבודהיזם.

התאי הממוצע הוא בודהיסט שנישא בטקס הינדואיסטי ומעלה מנחות תכופות לריצוי הרוחות הרעות.

השילוב של ההינדו בבודהיזם התאילנדי נובעים מכך שמחזור החיים "לידה מוות וחתונה" לעולם לא זכו להתייחסות מצידו של בודהה בבודהיזם וזאת  משום שבודהה התחיל את דרכו בבניית פילוסופית וחיים והוא לא ידע שמאוחר יעשו ממנה דת.

התאי הממוצע מקפיד מידי יום להקריב מינחה : במקדשים ,בפוג'ה ביתית (מקדש מעט) או לבתי הרוחות הפזורים בסמוך לבתי עסק ולבתי מגורים.

הקרבת מנחה מחומרים מתאימים- קטורת,שמן,נרות,מזון,בגדים ומים.לפעמים יצרפו ראש כרות של חזיר המהווה את אחד מאבות המזון הבשריים בתאילנד.

 

הפגנת יראת כבוד והערצה במעשים או בתנועות גוף. בעיקר בהשתטחות,קידה  WAIDE-,ניקיון החפץ וקישוטו,שירת מיזמורים מתאימים- כל אלה מעשים טובים היוצרים זכויות,נוטעים בלב האדם תקווה לתוצאות עתידיות טובות ומכשירים אותו לקראת העלייה על הדרך הקדושה.

 

אמונה ברוחות

התאילנדים מכירים בכך שיש כוחות על ולקשר בינם לבין כוחות העל חשיבות רבה:

כוחות שיש להם אופי חיובי,צריך להתיחס אליהם ולנתב אותם לעזרת האדם.

ישנם כוחות הרס ורישעות שקשה להתמודד נגדם.

 

בית הרוחות

יש לשמור על חוקים כי בית זה אמור להביא לאדם שיגשוג.

בעל הבית חייב לטפח את בית הרוחות לנקותו,להדליק קטורת,להביא אוכל טרי.

חשוב לטפח את בית הרוחות לפי הכללים.

כוחות העל=שמם בתאית=סאה מאנג מוגבל לתחום הבית.

 

 

אסטרולוגים ברהאמינים מכינים גם את לוח השנה הלאומי ומנהלים טקסים שנתיים של שתילת אורז.

התאי הממוצע הוא בודהיסט שנישא בטקס הינדואיסטי ומעלה מנחות תכופות לריצוי הרוחות הרעות.

הם אף מאמינים שבאמצעות קמיעות -סמלים מכושפים אותם עונדים סביב הצוואר או המותניים הם יגרשו את הרוחות הרעות-phis  והמאגיה השחורה.

 

לשיפור הקארמה- צעירים תאים רבים בוחרים להפוך לנזירים לתקופות הנעות בין ימים ספורים לחודשים אחדים.

 
 

 

 

סוגי אדריכלות מיקדשים

בתאילנד סוגי מיקדשים:

ו'אט-מיכלול קדושה .בניינים המיועדים לכיבוד- לפולחן- בודהה.

בוט- המבנה החשוב והקדוש.אולם בו מתכנסים הנזירים לביצוע הטכסים.

צ'ידי-המקבילה התאית לסטופה ההודית.

פראנג - מבנה מקדש דמוי צריח (צורת חרוט) המקור- חמרי.

   
 

סמליות קוסמית ואדריכלות איותאיה

 

אדריכלות תאילנד ומקדשי איותאיה תוכננו למטרה לסמל  היבטים של בודהיזם תראוואדה ואת האמונה החזקה בתמונת העולם ההינדית .

 

רוב המוטיבים הקיימים החלו את דרכם כתפיסות הינדיות , שחלחלו בהדרגה לאימפריית החמר וזכו לבסוף לפירוש מחודש  , מקורי לעיתים ,מידי אדריכלי תאילנד .

התמצית קצרה שלהלן תנסה לסייע להבין את המניעים ושיקולי התכנון של האדריכלים מקומיים:

 

ההינדואיזם גורס כי היקום מורכב מאינספור עולמות , שמתנסים , בדומה לבני אדם , מחזורים אינסופיים של הרס ולידה מחדש .

כל אחד מהעולמות נשלט על ידי הר קסם , ההר מרו , ביתם האגדי של האלים .הר ענק זה מוקף שבעה רכסי הרים משניים ושבעה ימים , מאחוריהם משתרעות ארבע יבשות , פזורות בארבע רוחות השמיים .

מתחת להר מרו מצויים ארבעה מפלסי הגיהנום , המאוכלסים שדים שומרים בעלי כוחות על טבעיים .

המפלסים העליונים של ההר מרו מכילים את עולם המלאכים , את שומרי ארבע רוחות השמיים ואת עיר האלים - בה מולך אינדרה - בפסגה .

מעל מרו מתנשאים מפלסים נוספים של השמיים , המיושבים ביצורים  ערטילאיים המתקרבים לנירוואנה .

מלכים ברחבי מרבית דרום מזרח אסיה התאמצו לשחזר את הסדר העולמי על פי תפיסת היקום ההינדית בעיצוב ארמונות המלוכה שלהם,מקדשיהם ותכניות המתאר של עריהם .

 

איותאיה , למשל , תוכננה כמרכז היקום , כשמעבריה , בכל אחת מארבע  רוחות השמיים , עיר חשובה אחרת : סוקותאי מצפון ( כיוונו של המוות ) , פראפאדאנג מדרום

 ( חיים ) , נאקון נאיון ממזרח (לידה) וסופאנבורי ממערב  (גסיסה). העיר נבנתה כמאנדאלה ענקית שבמרכזה ארמון המלוכה , מוקפת שלשה מעגלים של סוללות חומר  ושורת תעלות מגן עגולות המסמלות את הימים הגדולים.

 

תפיסת היקום ההינדית מכתיבה גם את צורת המקדשים ותכנונם.

במרכז המקדש ניצב בעבר מגדל איתן שסימל את  הר מרו, משכן האלים.

המגדל התחלק ל - 33 נדבכים משניים , שייצגו 33 מפלסי השמיים.

פראנגים הוקפו ב- ואג'רה,חגורת ברק,סמלו השמיימי של אינדרה .

בראש הצ'דים נקבע  כדור עגול שסימל את מוקד הנירוואנה .

ממערב וממזרח- צירי הטוהר-ניצבו הבוט (אולם ההסמכה) וה-והארן (אולם המפגשים).

תעלות מגן שהקיפו את מבני המקדש סימלו את האוקיאנוסים הקדמונים שהפרידו בין עולם בני האדם למקום משכנם של האלים .

אדריכלי תאילנד נתנו פרוש מחודש לצורות ההינדיות במספר אופנים .

פראנגים ו- צ'דים חולקו ל- 33 הנדבכים המוכרים , הנטיה התאית הטבעית לאי- סימטריה היוותה השראה לשימוש בדלתות ובחלונות בצורת טרפז , בעמודים דמויי חרוט שבראשם עיטור בדמות ניצן לוטוס , ובגגות חופפים שהוסיפו למבנים נופך של חושניות רכה .

התוצאה הסופית הייתה תמונת העולם ההינדית משולבת בתבונה , בטוב טעם וברגישות תאיים: אחד השיאים של אדריכלות דרום מזרח אסיה.