הצעה לתיכנון טיול בסרי לנקה
ברצוני להמליץ על מסלול טיול לסרי לנקה: כתבה של ניסים חיימוב עבור "למטייל" סרי לנקה ידועה בעושר העצום של אתרי הטבע שבה וכערש התרבות הבודהיסטית. תושביה מסבירי פנים והאוכל המקומי נפלא. מעבר לחופי הים הזהובים הנושקים לאוקיינוסההודי, ניתן להגיע למחוזות קסומים, שבהם הטבע מככב במלוא הדרו, לסייר באתריהההיסטוריים השמורים, לספוג את האווירה ולקבל מושג על עברה המפואר של מדינה זו.

מאת:
ניסים חיימוב



ברצוני להמליץ על מסלול טיול לסרי לנקה:

כתבה של ניסים חיימוב עבור "למטייל"

סרי לנקה ידועה בעושר העצום של אתרי הטבע שבה וכערש התרבות הבודהיסטית. תושביה מסבירי פנים והאוכל המקומי נפלא. מעבר לחופי הים הזהובים הנושקים לאוקיינוסההודי, ניתן להגיע למחוזות קסומים, שבהם הטבע מככב במלוא הדרו, לסייר באתריהההיסטוריים השמורים, לספוג את האווירה ולקבל מושג על עברה המפואר של מדינה זו. הנהמסלול לטיול בסרי לנקה.

 

בכתבה זו:

  1. כפר הדייגים נגומבו ובית המחסה לפילים
  2. סלע סיגיריה ועיר הבירה הקדומה פולונוארה
  3. גן התבלינים במטאל
  4. מקדש השן בקנדי
  5. הגנים הבוטניים ליד קנדי
  6. מנווארה אליה עד לפארק יאלה וגאלה
  7. הצעות טיול נוספות באזור החוף וקולומבו
  8. נופש באייםהמלדיבים
 

כפר הדייגים נגומבו ובית המחסה לפילים

בטיול המוצע נשלב מעט מכל מה שיש לסרי לנקהלהציע וכל אחד יכוללשנות אותו בהתאם לנושאים המעניינים אותו. המסלול המוצע הוא מעגלי והוא ומתחילומסתיים בקולומבוהבירה. העונה המומלצת ביותר לביקור בסרי לנקההיא בין דצמבר לאפריל וניתן לטייל בה בבטחה באופן עצמאי וגם במסגרת טיוליםמאורגנים.

 

 

לאחר הנחיתה בקולומבו, נצא לכיוון כפר הדייגיםנגומבו(Negombo) ונסייר בשוק הדייגים המתעורר עם שחר. האזור עשיר בדגה ובשוקאפשר לחזות בעושר רב של דגים, שהגיעו זה עתה מהים. סרי לנקה מהווה בית גידול לחיותרבות ובין השאר לפילי פרא. בעבר חיו כאן כ-30,000 פילים (אגב, הפילות הן המסוכנות), אך בעקבות ציד ופגיעה בהם, החליטה הממשלה בשנת 1860 להקים עבורם בית מחסה ובמקבילהוטלו קנסות חמורים לפוגעים בהם. פינוואלה(Pinnawala)הוא בית מחסה לפילים, שהוקם בשנת 1975. זהו אחד מהמקומות הפופולארייםביותר לתיירים ולתושבים המקומיים. כאן ניתן לראות הרבה "תינוקות חמודים של פילים", שהתייתמו בג'ונגל של סרי לנקה. זהו אתר בלתי נשכח... ממשלת סרי לנקה החליטה להקיםאת בית היתומים לפילים בפינווואלה במטרה לשמר את הזן, לאושש ולהשיב לטבע פילים, שמסיבה זו או אחרת לא נמצאים עם העדר. כיום, מונה אוכלוסיית הפילים בסרי לנקה קרובל-3,000 פריטים. אם יתמזל מזלנו, נוכל ללוות את העדר בדרכו אל הרחצה היומית בנהרונחזה בהנקה של פילים צעירים. בתום ביקורנו במקום מומלץ לנסוע לאזור הלינה, והחלופות הן: אזור דמבולה, אזור סיגיריה או אזור אברנה 

 

סלע סיגיריה ועיר הבירה הקדומה פולונוארה

עם שחר נצא אלסלע סיגיריההמרשים. סיגיריה היא מצודת ארמוןוגן הממוקמים על סלע אדיר ממדים, המתנשא לגובה של 200 מטר מתוך סבך הג'ונגל. 1,200מדרגות מובילות אל פסגת הסלע והוא האתר המזוהה יותר מכל עם סרי לנקה. הוא הוכרזכאתר מורשת עולמית ונקרא גם "הפלא השמיני". בעבר היו במקום 500 ציורי קיר של עלמותחשופות חזה. כיום נשארו 19 ציורים, עדות נאמנה להתפתחותה של האמנות הבודהיסטית בסרילנקה באלף הראשון לספירה. מעל משכנן של הגברות המצוירות נמצא "קיר המראות", המכיל1,500 כתבי פרוזה ושירה. מהפסגה נשקפת תצפית נוף מרשימה על היערות והאגמיםמסביב.

קישורים ממומנים

הסיפור ההיסטורי המיוחד הקשור לאתר זה מתחיל במאה ה-5 לספירה, לפני 1600 שנה. באותה העת מלך המלך דסטונה(Dhasttuna) על הממלכה הסרי לנקית הראשונה, ממלכתאנורדהפורה. בנו הממזר קשייאפה(Kasyapa) הבין שאחרי שהמלך ילך לעולמו תעבור הממלכהבירושה לאחיו מוגולנה. הוא החליט להרוג את אביו בשיטה מאוד מקורית וקבר אותו בעודובחיים בתוך קיר. לאחר מכן הוא ברח והקים את ממלכתו בסיגיריה. המקום נבחר בגלל ההגנההטבעית - סלע בגובה 200 מטרים, שעליו נבנה הארמון (לא נותר ממנו כיום הרבה). בשנת491 מגיע אחיו (מוגולנה) להילחם בו ובממלכתו. קשייאפה יורד לקראתו מן המצודה בראשצבא רכוב על פילים, אך הפיל שלו הגיע לאזור בוצי וכדי לא לשקוע נסוג מעט לחפש דרךאחרת. גייסותיו, שחשבו כי המלך נסוג, נסוגו גם הם לכל עבר. המלך נותר לבדו בשדההקרב והחליט להתאבד. לאחר התבוסה מחזיר מוגולנה את הבירה לאנורדהפורה, מחזיר לעצמואת הכתר ואילו הסיגיריה נשכחת עד המאה ה-19.

לאחר ההתרשמות מאתר הסיגיריה המדהים, מומלץ להגיע לעיר הבירה השניה של סרי לנקה- פולונוארה,המייצגת בשתיקתה היסטוריה מפוארתבת 300 שנה (בין המאות ה-11 וה-13) והמהווה חלק מתקופת הממלכות. העיר עצמה נבנתהלאחר שהמלך הסינהלי ויג'ייבהו הראשון הניס את הפולשים בני שושלת הצ'ולה מדרום הודובשנת 1070 והעביר את בירתו לכאן. בעקבותיו הגיעו לכאן המלכים הבאים, שהוסיפו עודמקדשים וארמונות.

 

 

לתחילת הכתבה

גן התבלינים במטאל

עם שחר מומלץ לבקר בדמבולה, במקדש החצוב בתוך הסלע והשוכן בחמשמערות. המקדש מכיל מבחר רב של פסלי בודהה, בהם פסל באורך 47 מטרים, פסלי אליםומלכים ומעל 150 תמונות של בודהה, והוא אתר מורשת עולמית. בתום הביקור מומלץ להמשיךלכיוון העירקנדי(Kandy), דרךמטאל(Matale), שם מומלץ לבקר בגן התבלינים, בו סוגים שונים של תבלינים, שסרי לנקה ידועה בזכותם. בגן המופלא, שערוגותיו תחומות בקליפות קוקוס, נראה את כל התבלינים בצורתם הטבעיתואת תהליך גידולם. בין היתר, גדלים שם וניל מטפס, שורשי טרמריק צהובים נגד בקטריותוג'ינג'ר, אשר מפיג כאבי בטן, אשכולות אדומים של פלפל מטפס, אגוז מוסקט, שבשרו לבןוקליפתו אדומה, קפה וקקאו, עלי קארי, למון גראס, כמון, ציפורן, שטיפה ממנה מספיקהלסיר מלא ואילו השמן שלה מצויין נגד כאבי שיניים, אלוורה ואננס מלא בויטמינים, המצוין להורדת כולסטרול וגם קינמון, המופק מענפי העץ. בחנות הנמצאת בחזית הגן אפשרלרכוש מכל הטוב הזה וצלוחיות תבלינים הן אחת המתנות השימושיות שאפשר להביא מסרילנקה.

לתחילת הכתבה

מקדש השן בקנדי

בתום הביקור נמשיך בדרכנו אל קנדי. זוהי העיר השנייה בגודלה בערי סרי לנקה והיאממוקמת באזור גבעות ירוק ופורה. העיר הייתה בעבר בירתה של השושלת הסינהאלית האחרונהעד שזו נפלה בשנת 1815 בידי הבריטים, אחרי כשלוש מאות שנה שבהן הצליחה להדוףניסיונות השתלטות פורטוגזיים והולנדיים. נבקר במרכז העיר ונראה את האגם המלאכותיהיפה של קנדי, וכמו כן, בשווקים, בסמטאות, בבתי המלאכה הציוריים ובמסעדות הקטנות. אסור להחמיץ את הביקור במקדש המפורסם ביותר באזור קנדי המכונה"מקדשהשן". המקדש, שנבנה במאה ה-19 על ידי אחרון מלכי הסינהלה, אוצר בתוכו אתאחת משיניו של הבודהה, השמורה בתיבת זהב מאחורי מסדר שומרים קשוח המונע מהעובריםוהשבים לראותה או לפגוע בה. השן נחטפה מהמדורה שבה נשרפה גופתו בשנת 543 לפניהספירה והוברחה לסרי לנקה במאה הרביעית לספירה מהודו, חבויה בתסרוקתה של נסיכההודית. בגלל האמונה הרווחת בסרי לנקה לפיה מי שמחזיק בשן זכאי למשול באי, הועברההשן מיד ליד וממקום למקום עד שבמאה השלוש עשרה נחתה סופית בקנדי. מקדש השן הוא אחדהמקומות הקדושים והחשובים ביותר לבודהיסטים ואלפי מאמינים ועולי רגל נוהרים אליוכדי להשתתף בטקסים ובתפילות המיוחדות.

לתחילת הכתבה

הגנים הבוטניים ליד קנדי

למי שזמנם בידם מומלץ להשאר לילה נוסף בקנדי כדי לספוג את האווירה המיוחדת שלעיר קולוניאלית בריטית וגם כדי לבקר בגנים הבוטניים שבקרבת קנדי, גניPeradeniya, השוכנים בעיקולו של נהר מהוולי(Mahaweli), שפירושו "חול רב" והוא הגדול בנהרות האי. גנים אלה נבנו עלי ידי מלכי הסינהלה בשנת 1371, הורחבומאוחר יותר בידי הבריטים ומשתרעים על 147 דונם. גנים אלו נבנו לנוחיותם של בניהמלוכה ותושבי הארמון והבריטים קבעו במקום את מפקדתם. ניתן לבלות כשעתיים מענגותבין העצים המופלאים, שהגיעו לכאן מכל העולם ורבים מהם בני 100 שנים ויותר. אחד מהםהוא דקל הקוקוס הכפול, שהובא לכאן מאיי סיישל. חמש עד שמונה שנים דרושות לפרי שלולהבשיל והוא מגיע למשקל של 10 - 20 ק"ג. בגן אורכידאות ססגוניות ובמבוקים בורמזים, המגיעים לגובה של 30 ו-40 מטר (גדלים כ-20 ס"מ ליום). אסור להפסיד את האטרקציההמרכזית בדמות הפיקוס בנימינה(Ficus Benjamina), שהגיע לכאן ממלזיה לפני 150 שנהוענפיו העצומים משתרעים היום על שטח של 2,420 מ"ר.

לתחילת הכתבה

מנווארה אליה עד לפארק יאלה וגאלה

מהגנים המקסימים מומלץ להמשיך בנסיעה בדרך המתפתלת בנוף הררי עוצר נשימה ובינותלמטעי התה המפורסמים של ציילון. בדרכנו נעצור באחד ממטעי התה, אשר נחשב לתה המשובחביותר בעולם ונראה את הנשים הטמיליות, הקוטפות את עלי התה בידיהן (המגרש שייך לנשיםבלבד, אין כאן מקום לגברים). נמשיך לכיווןנווארה אליה, הגבוההבערי סרי לנקה (1,889 מטרים) והמכונה "אנגליה הקטנה". העיירה משמרת את הסגנוןהאנגלי-ויקטוריאני בבתיה ורחובותיה ובשל גובהה הרב היא בעל אקלים נעים ונוח. מומלץלסגור את נושא הלינה במקום מבעוד מועד. האזור מבוקש מאוד, במיוחד על ידי האנגליםשמגיעים לכאן כדי לספוג את האווירה הקולוניאלית.

עם שחר מומלץ לצאת לשמורת השרכיםHorton Pllins. נסיעה של כשעהוחצי מנווארה אליה ומשם הליכה ברמת קושי בינונית במסלול של כשלוש שעות. בדרך נגיעלמצוק סוף העולם התלול, בגובה של 1000 מטרים. בין השאר מומלץ לעצור ולצפות במפליבייקר המופלאים. המסלול טבעתי. נחזור חזרה לכוון נווארה אליה ואם יישארו כוחות, ניסע לכיווןמפלי סט קליירודאבןלתצפיות במקום. בסוף היום נחזור לנווארה איליה.

נפרד מנווארה אליה המקסימה ונצא בדרכנו לכיוון דרום מזרח האי. בדרך מומלץ לעצורלביקור במקדש לאלה סיטה. המקומיים מאמינים שסיטה, אישתו של האל רמה (מהאפוס ההודיהידוע ראמיינה), נחטפה באיזור נווארה אליה, ולכן בנו את המקדש המפאר אותה. במקדשתוכלו להכיר מקרוב את מנהגי הדת הנהוגים בסרי לנקה ואף לראות את שרידי העקבות שלהאנומן מלך הקופים. משם נצא לכיווןהפארק הלאומייאלה(Yala) המפורסם והגדול ביותר בסרי לנקה. בדרך נבקר ב-Ella Gap ובמפלי רוואנה(Ravana) היפים. מומלץ לעלות לכוון פסגתאדם הקטן לסיור רגלי (טרק קטן) להכרת חיי הכפריים בהרים ולתצפית מרהיבה לעבר מפליראוונה. משם נמשיך לכיוון הפארק. מומלץ לצאת לספארי ג'יפים בפארק בתאום מראש בשעותאחר הצהריים או מוקדם בבוקר עם הזריחה.

לפני אלפיים שנה הכריז מלך סרי לנקה על אזור בממלכתו כמוגן לחיות בר, ובכך הקיםלמעשה את שמורת הטבע הראשונה בעולם. כיום יש באי לא פחות ממאה אזורים מוגנים, גןעדן לבעלי חיים. הפארק הלאומי יאלה נחשב לאחת השמורות היפות והמעניינות בסרי לנקה. אם יתמזל מזלנו, נוכל לפגוש במרומי הסלע נמרים ישנים לאחר לילה מתיש של ציד, פיליבר, בופאלו, קרוקודילים ועוד מינים שונים של חיות שאיננו רגילים לראות ביום יום. גםכאן מומלץ לסגור את נושא הלינה מראש בגלל מגבלות המקום. הלינה היא בלודג' השוכןבשטח הפארק או מחוצה לו.

למחרת מומלץ לצאת לכיוונה שלגאלה, השוכנת בדרום סרי לנקה. בגאלה נחתו לראשונה המתיישבים האירופאים ולמשך תקופה ארוכה שלטו בה הפורטוגזים, עדאשר נכבשה על ידי ההולנדים ובמאה ה-19 על ידי האנגלים. גאלה היא גם עיר הנמל העתיקהשל ציילון, אשר מהווה אתר מורשת עולמית וידועה גם בתעשיית התחרה שלה. מומלץ לבקרבין סמטאות העיר, בנמל העתיק ובמבצר אשר נבנה על ידי הפורטוגלים ובנייתו נמשכהמאוחר יותר על ידי ההולנדים בשנת 1663. כדאי להקדיש לעיירה קסומה זו כשלוש עד ארבעשעות. בהמשך מומלץ להגיע לאזור החוף המערבי ואם הזמן יאפשר זאת, תספיקו ליהנות מחוףהים הסמוך עוד באותו היום. אזורים מומלצים לינה בחוף המערבי (למציאת בתי מלוןבאזורים המומלצים חפשו באינטרנט): אזור אנגולה, אזור בנטוטה(Brntota) ואזור ברוולה(Beruwala).

לתחילת הכתבה

הצעות טיול נוספות באזור החוף וקולומבו

מומלץ לצאת לשיט של כשעתיים עלנהר הבלפיטיה, אשר במהלכו נוכללצפות בשגרת יומם של תושבי האיים שלאורך הנהר. משם אפשר להמשיך לביקור במדגרת הצביםאשר מופעלת על ידי החברה להגנת חיות הבר של סרי לנקה. כאן מוגנים כמה מינים של צביםאשר נמצאים בסכנת הכחדה. מאז שנפתחה המדגרה, לפני כשנתיים, חיים בה למעלה מ-100,000צבים. מומלץ לשהות לפחות שני לילות באזורי החוף. מכאן אפשר להמשיך לכיוון קולומבו, בה מומלץ לשהות לילה-שניים. עיר הבירה המסחרית של סרי לנקה, קולומבו, חווה התפתחותמהירה ומציבה גורדי שחקים חדשים לצד בתים מהתקופה הבריטית. כדאי לבקר באזור המסחרי, אזור הפורט והפטה, גני הקינמון, כיכר העצמאות, אולם הכנסים הבינלאומי, אולם הפרלמנטהישן, המקדש ההינדי הענק והמקדש הבודהיסטי גאנגא ראמה.

נופש באיים המלדיבים

ניתן ומומלץ לשלב ביקור בסרי לנקה עם האיים המלדיבים. זהו אחד מאתרי הנופשהייחודים בעולם ובו חופים לבנים מעוטרים בעצי קוקוס, מים צלולים, עולם תת-מימי עשירלחובבי הצלילה והדייג ובעיקר נופים ומלונות מהיפים בעולם. מספר טיסות יומיות יוצאותמקולומבו למאלה, בירת המלדיבים (45 דקות טיסה) ומשם אפשר להמשיך לשמורות האייםבסירת מנוע או במטוס ימי.