המעבר האסטרטגי שיפקה
מעבר שיפקה הינו מעבר הרים ברכס הרי הבלקןאו הסטרה פלנינה בבולגריה, הוא המהווה את הגבול בין מחוז סטארה זאגורה ומחוז גברובו, מחבר בין הערים גברובו ו-קאזאנלק ,אורכו 13.5 ק"מ. מעבר זה היווה נקודה אסטרטגית משום שזהו מעבר נוח יחסית בהרים המחבר את רוסה לסטארה זאגורה עד ל-אדירנה שבטורקיה. חצייתו של מעבר זה פותחת את הדרך לעבר דרום ומזרח בולגריה, אזור תראקיה, האזור שכונה בתקופה העות'מאנית, מחוז רומליה המזרחית, לכוון החלק האירופי של תורכיה.

מאת:
ניסים חיימוב



מעבר שיפקה הינו מעבר הרים ברכס הרי הבלקןאו הסטרה פלנינה בבולגריה, הוא  המהווה את הגבול בין מחוז סטארה זאגורה ומחוז גברובו, מחבר בין הערים גברובו ו-קאזאנלק ,אורכו 13.5 ק"מ. מעבר זה היווה נקודה אסטרטגית משום שזהו מעבר נוח יחסית בהרים  המחבר את רוסה לסטארה זאגורה עד ל-אדירנה שבטורקיה. חצייתו של מעבר זה פותחת את הדרך לעבר דרום ומזרח בולגריה, אזור תראקיה, האזור שכונה בתקופה העות'מאנית, מחוז רומליה המזרחית, לכוון החלק האירופי של תורכיה.

במלחמה העות'מאנית-רוסית (1877-1878), היה מעבר זה זירתם של 4 קרבות בין צבאות האימפריה הרוסית, מיליציתהמתנדבים הבולגרית האופלצ'אנצי וצבאות האימפריה העות'מאניתובמהלכם הצליחו הכוחות הרוסים להשתלט על המעבר ולאחוז בו. (למרבה האירוניה מעבר זה פונה קודם לכן ע"י התורכים עצמם ). למרות נסיונות העות'מאנים לחזור ולהשתלט עליו,בכוונה לחבור אל הכוחות הנצורים בפלבן. בקרבות אילו נמנו 27,000 נפגעים עות'מאנים וכ-10,000 נפגעים רוסים ובולגרים (רובם קפאו למוות בחורף הבולגרי שעבר עליהם באותה שנה).

הקרב הרביעי שנערך בראשית ינואר 1878בו חוסלה לחלוטין ההתנגדות העות'מאנית, חרץ את גורל המלחמה והעמיד את הרוסים תוך זמן קצר, בעמדת איום על איסטנבול[1].

בשנת 1934הוקם על פסגת הר סטולטוב אנדרטת החירות לחללי קרבות מעבר שיפקה במלחמת העצמאות הבולגרית ובו אנדרטה בגובה 32 מ'.