בייג'ינג ואתריה
ארמון הקיץ מיקום 10 ק"מ צפונית מערבית ממאכז בייג'ינג.,2900 דונם,נהרס ב 1860 ע"י הבריטים בעקבות מלחמת האופיום. במקור היה זה חזונו של הקיסר-צ'יין לונג חובב אומנות ונוף,הוא העמיק את האגם ואף בנה צי שלם.מהאדמה שנחפרה יצרו את הגבעה שממול "גבעת אריכות הימים".

מאת:
ניסים חיימוב



 בייג'ין אתרים

 

העיר האסורה

הכניסה אליה הייתה אסורה במשך 500 שנה.(לפני 200 שנה מחיר הכניסה היה מוות מיידי.המבנה הבסיסי הוקם בשני0 20 1407 ע"י הקיסר יונגלה הוא פיקד על גדודים שמנו כ מיליון פועלים.החפיר המקיף את הארמון ,שכיום משמש לשייט.ב1664 חצו הפולשים המנצ'ורים את החפיר ושרפו את הארמון כליל.

גם במאה ה20 ניבזז הארמון –פעם ע"י היפנים,ופעם ע"י הגואומינדאנג שלקראת 1949 העבירו אלפי ארגזים לטייוואן.

כיכר טיאנאנמן

כיכר שהוקמה בהשראתו של מאו-כיכר הטכסים והרחוב שהוביל אליה:צ'אנג-אן ג'יה.

שער טיאנאנמן

שער השלום השמיימי סמל לאומי שנבנה במאה ה15לשער 5 דלתות.מעל גבי שער זה הכריז מאו על הקמת הרפובליקה העממית.ב1949

שער צ'אן מן

ניצב כעד עילם בצד הדרומי של הכיכר הוא היווה חלק מהחומה שהפרידה בין מרכז העיר העתיק לפרברים החיצוניי,(נבנה בתקופת ינגלה מאה 15) כיום הוא עומד בדד.

ההיכל הגדול של העם

מקום מושבה של מועצת המדינה. נמצא בצד המערבי של הכיכר.

המוזלאום של מאו

מאו מת ב 1976 ואז בזמן קצר נבנה המוזלאום

ארמון הקיץ

(המשך בעמוד הבא)

ב1888 שיפצה הקיסרית צש'י את הארמון שנעזב בשלב מסוים הוא נבנה בכסף שיה אמור לבנות את הצי של הקיסרות כמו כן בנתה סירת שייש ענקית שבה נהגה לסעוד על שפת האגם.

ב1900 בעקבות מרד הבוקסרים החליט כוחות זרים להצית את הארמון.

דרך אגב ב 1860 הוצת הארמון העתיק של ארמון הקיץ בעקבות מלחמות האופיום ע"י הבריטים)

  1. היכל הנדיבות ואריכות הימים סמוך לאגם לכוון השער המזרחי.
  2. גבעת אריכות הימים,עליה מספר מקדשים,בראש הגבעה מקדש ים החוכמה,נבנה מלבנים מזוגגות.
  3. גשר 17 הקשתות אורכו כ 150 מ',

מקדש השמיים

המזבח העגול- גובהו 5 מ',הוקם ב1530 בנוי משיש לבן ב-3 מפלסים,המבנה הגאומטרי שלו מבוסס על הסיפרה 9.(המספר הקיסרי)האי זוגי החד ספרתי הגבוה ביותר. בסמוך מזבח מצפון ,מסביב לכניסה לחדר האוצר הקיסרי של השמיים נמצא- קיר ההד לתקשורת קיסר שמיים.

מקדש הלאמה

שמו-יונגחה גונג.בראשית היה ארמונו של הרוזן יין דז'ן.ב1744 הוסב למנזר ושיכן נזירים רבים ממונגוליה וטיבט.החניכים לומדים את השפה הטיבטית ואת המנהגים הסודיים של כת גלוקפה-כת הכובע הצהוב.

וואנפוג'ינג

רחוב הקניות היוקרתי במקום מרכזקניות גדול בהמשכו באסטות האוכל המפורסמות.

  ארמון הקיץ

מיקום 10 ק"מ צפונית מערבית ממאכז בייג'ינג.,2900 דונם,נהרס ב 1860 ע"י הבריטים בעקבות מלחמת האופיום. במקור היה זה חזונו של הקיסר-צ'יין לונג חובב אומנות ונוף,הוא העמיק את האגם ואף בנה צי שלם.מהאדמה שנחפרה יצרו את הגבעה שממול "גבעת אריכות הימים".

1888 צה שי מנהלת את פרוייקט השיפוץ,מכספים בנועדו להקמת צי חדש.היא אף בנתה אוניית שיש לתפארת על גדות האגם.

בעיני "הבודהה הזקנה" צה שי היה חשוב שימור האתר הזה והיא תיפחה אותו.

458 סריסים קיבלו את פניה כשהגיע בתום שיט של יומיים בתעלה בת 24 ק"מ  על 3000 תיבות הבגדים שלה  ו 348 שחקני האופרה,שבידרו אותה במשך הקיץ.

היא מתה ב 1908 יום לאחר מותו המסתורי של בנה שישב כאן במעצר בית במשך כ 10 שנים.

 

צה שיהייתה פילגשו האהובה של הקיסר- ש'יאנפנג בשנים  1906- 1856 לאחר מות הקיסר קיבלה מעמד של קיסרית היא הפעילה השפעה פוליטית נרחבת כאפוטרופוסית של אחיינה בשנים 1908- 1875.

 העיר האסורה

  • לצד המדרגות של האולם השלישי לוח שיש שמשקלו 200 טון המגולף דרקונים ועננים.הלוח ניגרר למקום ממרחק של 48 ק"מ על גבי מסלול מתוכנן של קרח.מכאן למעשה התחיל הקטע שבו ישבו הקיסר,נשותיו וסריסיו.
  • שער גדול ולפניו אריות מוזהבים היה הפתח למתחם הצפוני של הארמון.שלושת המבנים שאחריו:ארמון טוהר היאנג, אולם הזיווג וארמון שלוות היין.

ארמון טוהר היאנג: בתקופת הצ'ינג נהגו להביא לכאן את הארונות של הקיסרים בטרם הובאו לקבורה(ראשית לגבעת הפחם ולאחר מכן לאתר קבורה)

אולם הזיווג- היה מגורי הקיסריות ואף הפך מאוחר יותר להחסנת החותמות המלכותיות.

ארמון שלוות היין-שימש אולם כלולות שבו בילו הקיסרים את שלשת הלילות לאחר החתונה.

 החלק הצפון מערבי

הבנין החשוב ביותר הוא "אולם הזנת הלב" שניבנה בתקופת המינג והיה מקום מגורי שושלת צ'ינג מ 1723 . החדר המזרחי היה חדר השינה,החדר בפינה הצפונית מזרחית היה מקום התענוגות עם הפילגש הרמה במעלה,ואילו האחרות קיבלו את הקיסר בפינה הצפון מערבית.

השיטה :הסריסים נהגו לשאת את המוזמנות בתור אל חדרו של הקיסר כשהן עטופות בבד.הם היו נוכחים במרחק כמה צעדים,גם כאשר עשה אהבה,נהגו לשלוח אליו הזהרות נוסח: "שמור על גופך המלכותי" ועוד.

החדרים צפונית לאולם הזנת הלב נקראים: ששת הארמונות המערביים והיו חדרי "פילגשים"

 מקדש הלאמה (יונג חה גונג)

 הלאמה (Lama), המקדש הבודהיסטי הנפלא ביותר בבייג'ין הוא ביתו לשעבר של הקיסר Yongzhengומשמש ביתם של הנזירים המונגולים והטיבטים מאז שנת 1744. תושבי בייג'ין נוהרים לכאן כדי להתפלל להצלחה בעסקים ובמבחנים, לפני חתונות ולידות או בכל זמן שהם זקוקים לשעה של התבוננות שקטה.

כיום מתגוררים במקדש כ-70 נזירים לאמניסטים ומתקיימת בו פעילות פולחנית רבה

צפונית לעיר האסורה, באחד החלקים היותר ישנים של העיר, שוכן מקדש הלאמה. זהו מקדש לאמאיסטי פעיל בו מתגוררים ומתפללים נזירים טיבטיים באתר שהיה לאחד מוקדי העלייה לרגל של רבים מתושבי בייג'ינג וסין כולה.

 בתוך המקדש תגלו את אחת מפינות החמד הנסתרות של בייג'ינג. הוא עשיר בתרבות עתיקת יומין ואיננו סובל ממכת השיפוצים שסוחפת את העיר כולה. מרבית המבנים במקום נראים

ומרגישים בני מאות שנים. שוטטו בין האולמות השונים, והתרשמו מהציורים, האיורים, התחריטים והפסלים השונים שמייצגים את זרם הלאמה בבודהיזם.

 מומלץ להגיע למקדש בשעות הצהריים, בהן בדרך כלל מתכנסים הנזירים באחד מהאולמות הגדולים, ולחזות בהם משננים סוטרות בקול רם. כדאי להמשיך עד לקצה המקדש, לאולם האחרון, שם ממתין לכם הבודהה הגדול בעולם העשוי מעץ. הפסל המרשים הזה, המתנשא לגובה של 18 מטרים מעל האדמה (ועם בסיס של שמונה מטרים מתחת), הוא שיא גינס, מעצם היותו מגולף מפיסה אחת של עץ האלמוג. השמעו להוראות הנזירים המשגיחים על המבקרים שמבקשים לא לצלם בתוך האולמות, אלא רק מבחוץ (שם גם תוכלו לרכוש מקלות קטורת זולים, פסלונים ומזכרות).

 האצטדיון האולימפי (Olympic Stadium)

 האצטדיון הלאומי (National Stadium) החדש בבייג'ין מכונה על ידי המקומיים "קן הציפורים".המקום, שבנוי מרשת של קורות פלדה מושחלות זו בזו (בבנייתו נעשה שימוש בכ-100,000 טון פלדה), היה המוקד של המשחקים האולימפיים ב-2008. בו התקיימו אירועי האתלטיקה של האולימפיאדה וגם טקסי הפתיחה והסגירה. המקום תוכנן על ידי הארכיטקטים השוויצריים Jacques Herzogו- Pierre de Meuron.

"קן הציפור" (בייג'ינג גואו ג'יה טי יו צ'אנג)

האצטדיון הלאומי, שתוכנן על ידי הארכיטקטים האירופים הרצוג ודה-מאורון, הוא מוקד האולימפיאדה בבייג'ינג וסיבה לגאווה לאומית רבה. האצטדיון נבנה כך שיזכיר קן ציפור, אלמנט חשוב בתרבות הסינית, והתוצאה לא מאכזבת. למעלה מ-30 טון של פלדה מרכיבים את הגוף החיצוני דמוי-הסבכה של קן הציפור, ולאחרונה נפתחו המרחבים סביב לאצטדיון בהכנה למשחקים האולימפיים וניתן לשוטט סביב האצטדיון עצמו, בגנים ובמבנים השונים המקיפים אותו.

האזור שסביב לאצטדיון מתאפיין באבטחה כבדה במיוחד בימים אלו, ורצוי להיזהר ולשים לב לאן בדיוק הולכים. מומלץ לעלות על גבי גשר הולכי הרגל הסמוך לכביש הטבעת הרביעי ולצלם משם - הנוף שמתקבל מספק פנורמה מרהיבה של האצטדיון והמבנים השונים ברקע (המקום יפה במיוחד בשעות הלילה, כשהאצטדיון מואר). המבנה מסוגל להכיל עד 91,000 אלף איש, ויארח את מרבית ענפי האתלטיקה וכן את טקסי הפתיחה והסגירה של האולימפיאדה. 

מקור לגאווה לאומית. אצטדיון קן הציפור

 קוביית המים (שויי לי פאנג)

מבנה מרשים נוסף הוא קוביית המים - אצטדיון השחייה וענפי ספורט המים השונים, הנמצאת בסמוך לאצטדיון קן הציפור. המבנה עצמו מרשים במיוחד, כיוון שכל "בועה" המרכיבה את הקירות והתקרה היא ייחודית בגודל ובצורה. ה"בועות" עשויות מחומר פלסטי מיוחד שנופח באוויר, והן משקפות את סמליות המים בתרבות הסינית. מומלץ להגיע למקום בשעות הערב, כשהקובייה מוארת בשלל צבעים, וישנה אף תצוגת אורות מרהיבה וצבעונית המוקרנת על גבי הבועות בצדה הדרומי של הקובייה.