נהר היאנגצה
הסינים קוראים לו הנהר הארוך- צ'אנג ג'יאנג.(השלישי בעולם) באגנו גרים כ 400 מיליון נפש.ומגדלים כ 70% מהאורז בסין ומייצרים כ 40% מהתוצרת התעשייתית של סין. בחלקו העליון הוא פראי ושומם.בחלקו האמצעי והתחתון הוא " רחב כזרוע של ים"

מאת:
ניסים חיימוב



 

נהר היאנגצה

הסינים קוראים לו הנהר הארוך- צ'אנג ג'יאנג.(השלישי בעולם) באגנו גרים כ 400 מיליון נפש.ומגדלים כ 70% מהאורז בסין ומייצרים כ 40% מהתוצרת התעשייתית של סין.

בחלקו העליון הוא פראי ושומם.בחלקו האמצעי והתחתון הוא " רחב כזרוע של ים"  

יש ספינות היוצאות  מצ'ונג צ'ינג מערבה .

 נקודת התצפית בדרך לערוץ דילוג הנמר נקראת  HENG DUAN  על שם ההר ממול.

פרויקט "סכר שלושת הערוצים" (Three Gorges Dam), שהחל לפני 15 שנה ושוויו כמה מיליארדי דולרים, הוא מאמץ שמובילה הממשלה הסינית, בכדי לשלוט בנהר יאנגצה (Yangtze) שרבים בו השיטפונות אך בסופו של דבר כדי לספק כתשיעית מאספקת החשמל של סין. אך הפרויקט הוא גם אחד מהאיומים המשמעותיים לעיירות הקטנות והעתיקות ששוכנות לצד הנהר. תוך חמש שנים, אגם באורך 563 קילומטרים, יציף אזור שפעם היה מאוכלס בכ- 440 עיירות וכפרים.

 מדינה שחושבת בגדול
1.3 מיליון בני אדם פונו ונהר היאנג צה הציף ערים עתיקות כדי ליצור תחנת כוח הידרואלקטרית ענקית

הקיץ הזה החל לפעול בסין הפרויקט האנושי הגדול ביותר מאז החומה הגדולה. המדובר ב"סכר שלושת הנקיקים" הענקי. עם פתיחתו יגאו מימיו של נהר היאנגצה ויציפו את הרציף של יוניאנג, אחר כך את הטיילת הישנה, ואז את בנייני הדירות הנשקפים אל הנהר. הנהר יגיע עד לרחובה הראשי של העיר.

סכר שלושת הנקיקים הוא הפרויקט ההידרו-אלקטרי הגדול ביותר בתולדות האדם. לפי התכנון הוא אמור יהיה לחולל חשמל בהיקף המשתווה לזה שמיוצר על ידי 18 תחנות כוח גרעיניות ולעזור לרסן את הנהר, שנוטה לשיטפונות ולהצפות. אבל המחיר הכרוך בהקמת הסכר גבוה מאוד, אפילו מעבר ל-30 מיליארד הדולרים המושקעים בבניית הסכר עצמו. הסכר ייצור למעשה ים בתוך היבשה ויעלה את מפלס היאנגצה לאורך 480 ק"מ במעלה הזרם. פירוש הדבר הוא עקירתם של מיליון ו-130 אלף בני אדם, יותר מ-120 ערים ועיירות, וכן אתרים ומבנים היסטוריים לאין-ספור.

יוניאנג, בירת החבל, השוכנת בגובה נמוך, היא זו שהושפעה יותר מכל - 160 אלף תושבים אמורים להתפנות ממנה בסופו של התהליך. הממשלה סיפקה לכמה מאנשים אלה בתים במקומות עשירים יותר, כמו שנחאי. אחרים כבר עברו להתגורר במרחק כ-30 ק"מ במעלה הזרם ביוניאנג החדשה. עיר זו מתפארת בבנייני דירות מחופים באריחים ורודים וצהובים מבריקים ובפארק מטופח, המשקיף אל היאנגצה ממצוק. בעיר נשארו פועלים עניים ואיכרים שאדמתם טבעה.
שלושת הנקיקים, אותם סלעים המיתמרים בערפל מעל נהר היאנגצה הגועש, שימשו במשך מאות שנים מקור השראה למשוררים וציירים. באחרונה הם החלו למשוך תיירים, הלהוטים לראות את המתלול האנכי שלהם לפני שמאגר המים יקטין את ממדיו. אבל לערי הנהר יש פחות מעריצים. האדמה סלעית ולא פורייה. דרושות לפחות שמונה שעות הפלגה בסירה מהירה כדי להגיע לעיר הגדולה הסמוכה ביותר, ואין שום מסילות ברזל, שדות תעופה או דרכים מהירות גדולות בסמוך.

פרסומה של יוניאנג בא לה אך ורק מהמקדש העתיק לכבודו של גנרל משושלת האן, ז'אנג פיי. המקדש הוקם במאה השלישית כדי להנציח את ניצחונותיו בשדה הקרב. מאז הוא עמד על תלו, אם כי עבר שיפוצים לא מבוטלים.

העבודה הקבועה ביותר ביוניאנג היא השתתפות במבצע פירוק המקדש. בעקבות תלונות כי הסכר יהרוס אוצרות ועתיקות תרבותיים רבים מדי, נדרה הממשלה לשמר את המקדש באמצעות הקמתו מחדש על שטח גבוה יותר, לבנה ללבנה. זה חודשים עוסקים תושבים מקומיים בפירוק אבני המקדש.
בנטל הכבד ביותר יישאו אלו שיישארו במה שייוותר מהעיר הישנה. אפילו לאחר שצוותי הריסה יסיימו לפוצץ את הבניינים הנמצאים מתחת לקו המים החזוי החדש, ואפילו לאחר שעובדים יסיימו להוציא ממקדש ז'אנג פיי בן1,700 השנים את אוצרותיו ויעבירו אותם לאתר חדש, עדיין אלפים רבים של אנשים ימשיכו להתגורר במקום. חלקים מהעיר הישנה יחזיקו מעמד לאחר השיטפון, אבל תושביה אומרים כי רוחה כבר צללה כולה מתחת למים. "ההגירה מהמקום הזה רוששה אותו", אמר באו יונפו, בעל חנות ספרים שלפחות באחד הערבים לא מכבר היתה ריקה מלקוחות.

הרעיון לבנות את הסכר בנהר היאנג-צה הועלה לראשונה ב-1919 על ידי המנהיג המהפכני סון יט סן, אבל מכשולים טכניים ואי שקט חברתי גרמו לגניזת התוכנית ל-70 שנה. הוחל בה לבסוף בשנת 1991. שלושת נקיקי הנהר - שעל שמם נקרא הסכר - נחשבים בסין לסמל לאומי רב עוצמה, שלא נופל ברמתו מהחומה.