צ'אנג קאי צ'ק
לפני חמישים וחמש שנים הגיע לטייוואן צ'אנג קאי שק, מנהיג המפלגה הסינית הלאומית (גואו מין- לאומי, דאנג-מפלגה) בלוויית חייליו ועוד שני מיליון סינים, תומכי סין הלאומית ופליטים שברחו מהאנרכיה ששררה בסין. טייוואן, המחוז הקטן בסין, ומקום שלא עניין את סין כהוא זה עד אז, הייתה נתונה תחת שלטון יפני מאז 1895 והוחזרה לסין לאחר כניעת היפנים במלחמת העולם השנייה. התכנית הייתה לסגת (במקרה הזה לא היה צורך בחומה...) באופן זמני, לשוב בכוחות מחודשים ולשחרר את סין מידי הפרחחים הקומוניסטים

מאת:
ניסים חיימוב



 צ'אנג קאי צ'ק

 בתקופה המודרנית

 

1912

לאחר נפילת האימפריה הקיסרית - סון יאט סן,בעיר ננג'ינג התכנסה אספה של נציגי הפרובינציות שהכריזו על התנתקותן ממרות השלטון הקיסרי.ובחרו בסון יאט סן (מת ב 1925) כנשיא הזמני של הרפובליקה הסינית שאך הוקמה. 

1925

עם מותו של סון יאט סן עולה צ'אנג קאי צ'ק לשלטון,משתלט על סין תחילת בעזרת ברית המועצות ומאוחר יותר במלחמתו נגד הקומוניסטים הוא נעזר באמריקאים.

1931

סין פולשת למנצ'וריה

1937

המלחמה בין סין ליפן מתחדשת והשתלבה במלחמת העולם השניה

1945

נכנעה יפן לארצות הברית-פועל יוצא יפן מאבדת שליטתה בסין

1949

ניצחון מאו צה טונג הקמת "הרפובליקה העממית של סין" ,צ'אן קאי צ'ק בורח לטייואן מקים את "הרפובליקה הסינית".

השילטון הקומוניסטי בסין המשיך לראות בטיוואן חלק מסין והגדיר את האי "מחוז מורד".

1969-74

ארה"ב מכירה בסין הקומוניסטית כשלטון הלגיטימי,טייואן מסולקת עקב כך מהאו"ם

  לפני חמישים וחמש שנים הגיע לטייוואן צ'אנג קאי שק, מנהיג המפלגה הסינית הלאומית (גואו מין- לאומי, דאנג-מפלגה) בלוויית חייליו ועוד שני מיליון סינים, תומכי סין הלאומית ופליטים שברחו מהאנרכיה ששררה בסין. טייוואן, המחוז הקטן בסין, ומקום שלא עניין את סין כהוא זה עד אז, הייתה נתונה תחת שלטון יפני מאז 1895 והוחזרה לסין לאחר כניעת היפנים במלחמת העולם השנייה. התכנית הייתה לסגת (במקרה הזה לא היה צורך בחומה...) באופן זמני, לשוב בכוחות מחודשים ולשחרר את סין מידי הפרחחים הקומוניסטים.

הקומוניסטים נהנו מתמיכת המוני הכפריים להם הובטחה רפורמה אגררית (ואוכל). הלאומנים נהנו מתמיכת העירוניים שעם הבריחה לטייוואן לקחו אתם גם הרבה כסף וחלק גדול מאוצרות סין (המוזיאון הקיסרי בטייפה הוא אחד מיעדי התיירות המועדפים, יש בו תצוגה ענקית של פריטים שמתחדשת בכל כמה חודשים)

היום עדיין קוראים לטייוואן "הרפובליקה של סין" בעוד שהכינוי הרשמי של סין הוא "הרפובליקה העממית של סין".