בורמה (מיאנמר) תעודת זהות
מיאנמר (בורמה) מונה: 55 מיליון נפש, עם שיעור גידול: 1.7%. •בירת המדינה מאז מרץ 2005 היא נייפידאו (Naypyitaw) המרוחקת 3 קילומטרים מהעיר פיינמנה (Pyinmana),.יאנגון (Yangon) ממשיכה להיות הבירה בפועל והעיר הראשית והגדולה ביותר). •הממשל הנהוג כיום במיאנמר הוא מועצה צבאית. (חונטה של גנרלים

מאת:
ניסים חיימוב



           מיאנמר תעודת זהות

  • אוכלוסיית מיאנמר (בורמה) מונה: 55 מיליון נפש, עם שיעור גידול: 1.7%.
  • בירת המדינה מאז מרץ 2005 היא נייפידאו (Naypyitaw) המרוחקת 3 קילומטרים מהעיר פיינמנה (Pyinmana),. יאנגון (Yangon) ממשיכה להיות הבירה בפועל והעיר הראשית והגדולה ביותר).
  • הממשל הנהוג כיום במיאנמר הוא מועצה צבאית. (חונטה של גנרלים)
  • מיאנמר מחולקת לשבע מדינות (States) ועוד שבעה מחוזות (Divisions) הבומר bumar - מהווים 80% מהאוכלוסיה (מוצאם מטיבט הגיעו במאה ה 6 לשונם קרובה לטיבטית.), 20% הנותרים מכילים כ 100 קבוצת אתניות.הקבוצה השניה- השאנים המהווים 10% מהאוכלוסיה -קרובי משפחה של התאים שמוצאם במקור מדרום מערב סין (הגרו לאזור ב1000 לפני הספירה.) הקארן המהווים כ 7% מהאוכלוסיה ,קבוצה רביעית  היא המון קמר  mon kmer ,האימפריה של קמר הקיפה את כל האזור כולל תאילנד ובורמה,בעבר הרחוק יש עדויות לכך שהיגרו לכאן שבטי  p yu על תרבותם האנמיסטית.
  • שער הכניסה למדינה היא יאנגון, בה מתגוררים כ-5 מליון תושבים.
  • השפה במיאנמר היא בורמזית, במחוזות מסוימים עדיין  - ניבים שיבטיים. הזקנים בחלקם עדיין שולטים באנגלית, מורשת השלטון הבריטי.
  • הדת השלטת היא בודהיזם טראוואדה 87% (כמו בתאילנד), וכן 5% נוצרים, 4% מוסלמים, 3% אנימיסטים (מאמינים ברוחות שבטבע).

 כלכלה :תוצר מקומי גולמי: 67 מיליארד דולר. תמ"ג לנפש: 1500$. אינפלציה:30% ענפים עיקריים: עץ טיק, אורז, יוטה, פרג ואופיום. המטבע הרשמי הוא צ'אט (Kyat).

  • גיאוגרפיה

שטחה של מיאנמר (בורמה) הוא 676,577  קמ"ר גובלת במדינות: תאילנד, לאוס, סין, הודו ובנגלדש. יש לה קו חוף עם מפרץ בנגל וים אנדאמאן, באורך של כמעט 2,000 קילומטר.

המדינה משתרעת מקצה ההימלאיה המזרחית בצפון, ליד גבול טיבט, ועד לחצי האי המלאי בדרום ובדרום מערב. במדינה נמצאת הפסגה הגבוהה ביותר בדרום-מזרח אסיה, קאקאבו ראזי (HkakaboRazi), המתנשאת לגובה 5,881 מטר. חצי משטחה מכוסה יער טרופי, שבהדרגה נכרת לצורך יצוא עץ ולא לצורך הרחבת שטחי חקלאות, התופסים רק 15% משטחי המדינה.

הנהר הגדול והחשוב- איירוואדי (Ayeyarwady, ( מסלול שייט מסחרי באורך 1,600 קילומטר). מישורי ההצפה של הנהר הם המרכז החקלאי של המדינה. במזרח לאורך גבול תאילנד, ובמערב בגבול הודו, נמתחים רכסי הרים, המתחברים לקצה המזרחי של רכס ההימלאיה.

  • אקלים

מיאנמר (בורמה) מושפעת מהמונסון מדרום-מערב. מאמצע אוקטובר, ( סוף המונסון), החום שוכח במקצת, ועד פברואר, אז מתחילה הטמפרטורה לעלות, זהו הזמן הטוב ביותר לביקור במיאנמר.

המונסון חוזר רק באמצע מאי, ועד אז זהו זמן מצוין לביקור בצפון ובחופים, אם כי בערים הראשיות ובמישורי האירוואדי עשוי להיות חם מאד.

בין מאי לאוקטובר יש פחות מבקרים, אבל למרות המונסון, זוהי תקופה בה אפשר לבקר במיאנמר.

  • כניסה ויציאה ממיאנמר

ככלל, למיאנמר (בורמה) יש להיכנס ולצאת בטיסה לאחד משדות התעופה הבין-לאומיים - יאנגון או מנדאליי. טיסות מקשרות את יאנגון עם בנגקוק, הונג-קונג, סינגפור קולקטה, קוואלה לומפור ודאקה. אייר-מנדאליי מפעילה גם טיסות מצ'יאנג-מאיי שבתאילנד למנדאליי. הטיסה הזולה ביותר מבנגקוק ליאנגון היא של חברת אייר-אסיה המלזית. מס הנמל ליוצאים בטיסות בינלאומיות הוא 10$.

לאחרונה נפתחו מספר מעברי גבול יבשתיים. מטיילים זרים יכולים להיכנס כיום למיאנמר בדרך היבשה ממחוז יונאן בסין, בכביש ללאשיו .

מספר מעברים לאורך הגבול עם תאילנד, המעבר הוא ממה-סאיי (Mae Sai) שבתאילנד לטצילייק (Tachileik) שבמיאנמר, משם אפשר להמשיך לקנג-טונג (Keng Tong), ( כ-6 שעות), ומשם יש לקחת טיסה פנימית לנקודה אחרת במיאנמר (מנדאליי או אינלה-לייק).

ברכות ונימוסים בבורמזית:

בוקר/ אחר צהריים/ ערב טוב ----min ga la baa

להתראות --- pyan dor mai

מה שלומך  ---  mah bah day

בבקשה ---chay zoo tin baa day

תודה --- chay zoo baa dai

כמה עולה ? bah lout lai

יקר מידי --- myar dai