דרך בורמה (מיאנמר)
"דרך בורמה"- המקורית נסללה בתקופת מלחמת העולם השנייה כדי לאפשר לבעלות הברית להעביר תחמושת ואספקה לגיסותיו הנצורים של גנרל צ'יאנג קאי צ'ק במלחמת סין –יפן. הדרך נסללה בין השנים 1937-8 ע"י הסינים וקישרה את העיר הבורמזית לאשיו שהייתה צומת מסילות ברזל לבין קונמינג שבחבל יונאן.המסילה תוכננה לאורך 1130 ק"מ – משימה הנדסית מרשימה.

מאת:
ניסים חיימוב



 

דרך בורמה

בשנת 1612 שלחה "חברת הודו המזרחית" נציגים לבורמה ע"מ לפתוח נתיב לקשרי מסחר,הניסיון נכשל, מאוחר יותר  פלשו הבריטים לבורמה תוך סידרה של 3 מלחמות  בשנים: 1883,1852,1824

בשנת 1886 סופחה להודו.ובשנת 1937 הפכה למושבה עצמאית.

 

"דרך בורמה"- המקורית נסללה בתקופת מלחמת העולם השנייה כדי לאפשר לבעלות הברית להעביר תחמושת ואספקה לגיסותיו הנצורים של גנרל צ'יאנג קאי צ'ק במלחמת סין –יפן.

הדרך נסללה בין השנים 1937-8 ע"י הסינים וקישרה את העיר הבורמזית לאשיו שהייתה צומת מסילות ברזל לבין קונמינג שבחבל יונאן.המסילה תוכננה לאורך 1130 ק"מ – משימה הנדסית מרשימה.

נמל ראנגון שימש כבסיס התחלתי.מראנגון האספקה הועברה ברכבת עד לאשיו ומשם "בדרך בורמה" לסין.

 

מאוחר יותר נכבשה בורמה ע"י היפנים והם ניתקו נתיב זה.

אז במבצע הנדסי מבריק בניצוחו  של הגנרל האמריקאי סטייוול הם פרצו דרך באזורים הרריים,מהעיר =LEDOבחבל אסאם שבהודו לתוך בורמה .המבצע שהחל בסוף 1942 הסתיים בינואר 1945 והתחבר  "לדרך בורמה" המקורית.25000 אלף חיילי הנדסה אמריקאים וכ -40 אלף סבלים מקומיים השתתפו במבצע  המרשים.המחיר היה כבד משום שהיפנים לא הרפו וזינבו בכוחות הברית (מסופר שהיה הרוג או מת על כל ק"מ) בנוסף היו כוחות בריטים אמריקאים וגם מקומיים משבטי ההרים שתפקידם היה לשמור על העובדים בנתיב.אגב בין הכוחות הבריטים היה ווינגייט שמאוחר יותר מגיע לאזורנו.

 

כל הסיפור הזה מסתיים לאחר כניעת יפן חושים לאחר מכן לאחר הטלת הפצצה האטומית.