אמונה בנאטים (nats )במיאנמר
מיהם הנאטים? אם נשאל מיאנמרי מן השורה מהו ה"נאט" יאמר לנו שהם יצורים על טבעיים הדואגים למאמינים ולסוגדים להם והם חיים ממש מקביל לחיינו. במקור היו הרבה מאוד נאטים שהתכנסו ל 37 החשובים ביותר.

מאת:
ניסים חיימוב



 

אמונה בנאטים (Nats)

מיהם הנאטים?

אם נשאל מיאנמרי  מן השורה מהו ה"נאט" יאמר לנו שהם יצורים על טבעיים הדואגים למאמינים ולסוגדים להם והם חיים ממש מקביל לחיינו.

במקור היו הרבה מאוד נאטים שהתכנסו ל 37 החשובים ביותר.

כל ה- 37 היו בני אדם, בדרך כלל בני משפחת המלוכה, שנהרגו באופנים איומים. נשים וגברים. עם מותם הוגדר להם טווח אחריות ומאותו יום הן שומרות, כל אחת בגזרתה, על שלומם ופרנסתם של התושבים. הרוחות מתנהגות ככוחות על טבע  היכולות לעזור למאמינים בהן להשלים משימות בעלות חשיבות, להכחיד אויבים ועוד.

פרשת הרוחות מאירה את ההיגיון בחשיבה המיאנמרית, האמונה ברוחות התקיימה במיאנמר לפני הופעתו של הבודהה. המלך   שANAWRAHTH  שקיבל והכיל  במאה ה 11 את הדת הבודהיסטית מהר מאד הוא הבין, שבני עמו אוהבים את הרוחות, נאמנים ותלויים בהן והדרך להכניס את הבודהה איננה המתת הרוחות אלא הטמעתן בדרך החדשה.וכך עד עצם ימינו אלה אמונה זו מושרשת.

היחס של המיאנמרים לבודהה ולרוחות מתמצה במשפט:

 "" Love the Buddha fear the nats  

לאהוב את בודהה ולפחוד (מלשון יראה) מהרוחות.

הר פופה מהווה את בירת הנאטים.האמונה הרווחת היא שבהר פופה נמצא משכנם של 37 הנאטים (כמו האולימפוס) 9 מלכים ו 28 לוחמים החשובים ביותר.

ה"נאט"בשפת פאלי פרושו "אדון" או "שומר".

האמונה בנאטים ממש מוטבעת בנפשו של כל תושב במדינה והיא מאפילה על מלכים והפופולריות של דתות שונות שלא הצליחו למחוק אמונה זו.

האמונה ב-NATSהחלה בשנת 250 לפנ"הס.מסופר על נפח יפה תואר ומקובל בחברה שהמלך פחד ממנו ומהשפעתו הרבה.

המלך רקם מזימה –התחתן עם אחותו של האיש ולאחר זמן מה שיכנע אותה המלך כי אין לו כוונות רעות כנגד אחיה והוא אמר לה שהוא מעונין באח כיועץ.

האשה שוכנעה  וכשהגיע אחיה –הוא נכפת לעץ שהוכן מבעוד מועד.העץ הוצת והאיש נשרף למוות.

האחות שלא יכלה לשאת את רגשי האשם קפצה גם היא לתוך האש וגופה אחל להשרף.

המלך ניסה למנוע  ככל האפשר נזקים בגופה- אחז בשערה ובכך הצליח להציל את פניה בלבד. ומאז לאחר שהפכה ל"נאט" היא מכונה: "פני זהב".

עוצרי המלך ניסו לכבות את העץ העולה בלהבות והשליכו אותו למימי נהר "האי –רוואדי".בליילה חלם מלך בגן  על גזע העץ והרוחות שבו המבקשות ממנו בית.

למחרת ירד לנהר שלף את הגזע והטמינו בהר פופה. ומאז מספרת האגדה – משמש ההר כמשכן של רוחותיהם של האח והאחות שהם החשובים ביותר מבין הנאטים.

במהלך השנים הצטרפו אליהם נאטים נוספיפ,רוחותיהם של גיבורים מיתולוגיים נוספים שמתו מוות טראגי ומיוחד.