קובה תעודת זהות
תרבותה ומנהגיה הושפעו מהתרבות האינדיאנית המקומית, מהאימפריה הספרדיתששלטה בה במשך קרוב ל-400 שנה ומהעבדיםהאפריקאיםשהובאו אליה ע"י הספרדים.תושביה של קובהנחלקים לשלוש קבוצות אתניות עיקריות: המולטים (בני תערובת שחורים־לבנים) הם כמחציתמהאוכלוסייה, הלבנים מהווים 37 אחוז מהאוכלוסייה ואילו השחורים — כ־11 אחוזים

מאת:
ניסים חיימוב



 

ניסים חיימוב הדרכת טיולים
h-nissim@zahav.net.il
www.nissimguide.tk
0544761874

 

הרפובליקה של קובהספרדית: República deCuba) - מדינת  אי בצפון האיים הקריביים, בין הים הקריבי, מפרץ מקסיקו והאוקיינוס האטלנטי. מצפון לקובה נמצאים ארצות הברית ואיי בהאמה, ממערב מקסיקו, מדרום איי קיימן וג'מייקה ומדרום מזרח האיטי.

שפה רשמית – ספרדית . עיר הבירה הוואנה . אוכלוסיה – 11 מיליון נפש . מטבע –פסו קובני . בראש המדינה נשיא,הנשיא כיום- ראול קאסטרו. תמ'ג – 114,100 מיליון דולר (דירוג עולמי- 64 ), תמ'ג לנפש 10,291 דולר (דירוג עולמי – 108 ).  אזור זמן – 5 – utc .קידומת +53 .

 תרבותה ומנהגיה הושפעו מהתרבות האינדיאנית המקומית, מהאימפריה הספרדיתששלטה בה במשך קרוב ל-400 שנה ומהעבדיםהאפריקאיםשהובאו אליה ע"י הספרדים.תושביה של קובהנחלקים לשלוש קבוצות אתניות עיקריות: המולטים (בני תערובת שחורים־לבנים) הם כמחציתמהאוכלוסייה, הלבנים מהווים 37 אחוז מהאוכלוסייה ואילו השחורים — כ־11 אחוזים. כאשר כריסטופר קולומבוס הגיע לקובה ב־1492, חיו בה כחמישים אלף אינדיאנים. קובההפכה לקולוניה ספרדית, ובמהלך המאות הבאות ניטעו בה מטעים גדולים של קנה סוכר ושלפולי קפה, והובאו אליה עבדים רבים

מאז המהפכה הקובניתב-1959, מתקיים בקובה משטר חד-מפלגתיקומוניסטי,

בינה לבין ארצות הבריתשוררת מאז מתיחות שהגיעה לשיאה במספר תקריות בשנות השישים. ארצות הברית אף הטילה על קובה אמברגושהשפיע על כלכלת המדינה, והפך אותה לתלויה בברית המועצות. לאחר התפרקות הגוש המזרחיפקד אותה משבר כלכלי חריף, שאילץ אותה לפתוח מעט את שעריה

שטחה 110,860 קמ"ר. האיקובה מהווה קרוב ל-95% משטחה הכולל של המדינה, והוא משתרע על פני 105,006 קמ"ר. שטחו של האי השני בגודלו, איסלה דה לה חובנטוד, 3,056 קמ"ר. יתר האיים המרכיבים את המדינה קטנים בהרבה, ומספרם עולה על 4,000.

האקלים בקובה טרופי. גשמיםיורדים במשך כל השנה, אך במיוחד בין מאי לאוקטובר. בהוואנה, שבצפון-מערב המדינה, יורדים מדי שנה כ-1,200 מ"מ גשם, והטמפרטורה הממוצעת נעה בין 21° בינואר ל-27° ביולי. קובה מצויה באזור המועד לסופות הוריקן, והן פוקדות אותה בעיקר בחודשים ספטמבר ואוקטובר .גאוגרפיה- אורכו של האי קובה (ממערב למזרח) הוא 1,199 ק"מ ורוחבו נע בין 35 ל-200 ק"מ. מרבית האי מישורי, אך יש בו שלושה רכסים בולטים: סיירה מאסטרה בדרום-מזרח, אסקמברייבמרכז וסיירה דל רוסריובמערב. הפסגההגבוהה במדינה היא פִּיקוֹ טוּרְקִינוֹשבסיירה מאסטרה, שגובהה 2,005 מ' מעל פני הים. רכס אסקמבריי נמוך מהסיירה מאסטרה, וסיירה דל רוסריו נמוכה אף ממנו - גובהה של הפסגה הגבוהה בה 692 מ' בלבד.

קובה עצמאיתב־1899, לאחר התערבות אמריקאית. ב־1959 השתלט פידל קסטרו על השלטון בקובה בסיוע תנועתהגרילה שלו, חרט על דיגלו  קומוניזם. ב־1961 הנחיתה ארצות הברית ב"מפרץ החזירים" שבדרוםקובה כמה מאות לוחמים קובנים במטרה לבצע הפיכה במדינה, הניסיון נכשל. ארצותהברית הטילה על קובה אמברגו (עיצומים כלכליים) אשר נמשך גם כיום. עם התמוטטות הגושהסובייטי בראשית שנות התשעים איבדה קובה את תמיכתה הכלכלית של ברית המועצות, ומאזהיא סובלת ממשבר כלכלי עמוק.

המוזיקה בקובה- בין הסגנונות המוזיקליים העיקריים שהתפתחו בקובה נמנים הסון הקובני, הממבו, הגוואחירהוהסלסה. הסון משלב בין מוזיקה ספרדית המבוססת על גיטרותלבין מוזיקה אפריקאית. הוא התפתח במזרח קובה במהלך המאה ה-16 וצבר פופולריות רבה במהלך המאה ה-19. השיר "צ'אן צ'אן" שהתפרסם בביצועו של איברהים פררבפסקולהסרט "בואנה ויסטה סושיאל קלאב" הוא דוגמה לסגנון זה. הממבו התפתח ממוזיקה אפריקאית בקובה ובהאיטי, והתבסס כסגנון במהלך שנות הארבעיםשל המאה ה-20. הגוואחירה קרובה יותר לסגנון הטרובדוריםהספרדים. הסלסה היא אולי הסגנון המוזיקלי המזוהה ביותר עם קובה, אך הוא התפתח דווקא מחוץ לה, בקהילות המהגרים הקובנים והפורטוריקניםבארצות הברית.

 

ניסים הדרכת טיולים

אתר באינטרנט- h-nissim@zahav.net.il