טיול ללאוס בורמה - יומן מסע
.בורמה של פעם, היא מיאנמר של היום. מסע אל הזמן האבוד של דרום מזרח אסיה, אל בירות עתיקות הרי געש כבויים, פגודות מוזהבות, אגמים נוצצים, יערות עצי טיק, אבנים טובות ומורשת תרבותית עצומה, המשתרעת לאורך מאות שנים. . לאוס ייחודה של לאוס משאר מדינות דרום מזרח אסיה, הוא היותה מדינה מבודדת שלא איפשרה כניסת זרים. על ידי כך הצליחה לאוס לשמור על האוטנטיות של אורחות החיים שנהגו בה במשך מאות שנים,

מאת:
ניסים חיימוב

נפגשנו ב- 2.1.12  המראה - בטיסה דרך טשקנט לבנגקוק בירת תאילנד המשך לבירת לאוס, ויינטיין, עיר מקסימה עם השפעות תאיות, סיניות, וייטנאמיות, צרפתיות ואמריקאיות עם הגעתינו ערכנוסיור בויינטיין בעלת 6 מיליון תושבים והחולשת על שטח של 26.000 קמ"ר. היאממוקמתלאורך פיתול נהר המקונגשהוא אם הנהרות בדרום מזרח אסיה ומהווה למקור מים ראשי ומקור תחבורה ופרנסה לתושבים הרבים.

לאחר התרעננות קצרה יצאנויצאנו לביקור בפארק בודההבדרך צפינו  בגשר הידידות בין תאילנד ללאוס.

בפארק בודההממוקמים פסלים בודהיסטים והינדואיסטים בני 500 שנה ויותר ונוצרו ע"י נזיר אחד מסתורי. המשכנו לכוון "שער הניצחון" של לאוס,לאחר מכן ביקרנו בשוק המקומי אשר "מתעורר"לקראת השקיעה.

לינה: ויינטיין.

יום 3:ויינטיין - וואנג וויאנג
בבוקר

ביקרנו במקדש העתיק עם אלפי פסלי בודהה, המקדש המלכותי ואט פראקאו ואת הסטופה טאטלואנג. המשכנו בנסיעה דרך נופים כפריים לעבר אזורי ההר. הגענו לוואנג וויאנג, עיירה קטנה השוכנת בפיתול נהר הסונג. לינה בוואנג וויאנג.

יום 4 :וואנג וויאנג

יצאנו לטראק של בוקר –ביקור בכפרים העוטפים את העיירה בעיקר פגשנו את בני שבט המון.

בהמשך  יצאנו לשייט  באזור העיירה וואנג וויאנג,איזור טרופי שנודע בשל נופי פסגות משוננות וכפרים התלויים על צלעות הרים, שמהם נשקף נוף דרמטי של מצוקים קרסטיים. ביקרנו במערות ובנקרותהחבויות בתוך סבך הג`ונגלובחשובה שבהן טאם יאנג ששימשה את המקומיים כמקום מסתור מפני הסינים..לינה בוואנג וויאנג.

יום5:לואנג פראבאנג
המשכנו בנסיעה ללואנג פראבאנג,בירתה הראשונה של לאוס ,הממוקמת במפגש הנהרות מקונג וקאן. העיר הייתה מקום מושבו של בית המלוכה של לאוס עד הכרזת ויאנצ'יאן כבירתה החדשה של המדינה. ככזאת הוקמו בעיר מקדשים בסגנונות בניה שונים עוד במאה ה-16 שעדין עומדים על תילם. המקדשים הם יצירות אומנות מרהיבים והעיר נראית כמוזיאון פתוח מרהיב עין.העיר הוכרזה ע"י אונסק"ו כ"עיר המסורתית השמורה ביותר בדרום מזרח אסיה".בעיר כ 30 מקדשים חשובים.

.יום 6 :לואנג פראבנג,מפלי קואנג סיהר פוסי,ארמון המלך , שוק הליילה.
עם אור ראשון יצאנולאחת הסמטאות של החלק העתיק של העיר כדי לחזות בטקס הגשת מנחת האורז למאות הנזירים הצועדים בסמטאות העיר.ביקור בארמון המלך ולאחר מכן ביקרנובשוק הבוקרהאקזוטי שבו ניתן למצואמהמגוון החקלאי. ביקרנו בכפרים  שבהםמייצרים בדים ואריגים ממשי בטכניקות מסורתיות על גבי נולים. נסענולמפלי קואנג סי הציוריים.שם גם אכלנו ארוחת צהריים  (מחוממת) מול המפלים המדהימים .לסיום יום חוויתי זה, עלינולהר פוסילתצפית נפלאה על לואנג פראבאנג, ועל שקיעת השמש במימי נהר המקונג. הגענו לערב בו יצאנו  לשוטט בשוק הלילה הססגוני של העיר העתיקה שאליו מגיעות נשות קבוצות אתניות שונות ומציעות בדים, אריגים אתניים ומוצרים שונים למכירה. לינה בלואנג פראבנג.

יום 7 :לואנג פראבאנג
המשכנו  את סיורנו בעירשיוקדש לביקור במקדש העתיק ביותר בעיר, ואט סנה, ובמקדש המרשים ואט שיאנגטונג .יצאנו  לשייט על נהר המקונג, ביקרנו במערות המסתוריות פאק או, 2 מערות המחוברות ביניהן והן פסלי בודהה בגדלים וצורות שנות. עצרנו בכפר מקומי המתמחה בייצור יין מאורז בהמשך הגענו לקראת שקיעה למקדש הוויטנאמי פפו טאבן.. לינה: לואנג פראבנג.

יום 8 :לואנג פראבנג – פאקסה                                                                                      בבוקר יצאנו לשד"ת טיסה לפאקסה. לאחר הנחיתה נסענו לרציף בו עלינו על סירה (מצוידים בסנדוויצ'ים) לכוון מורד המקונג לביקור בעתיקות מקדש Phu, אשר מתוארך לתקופה הפרה אנגקורית ונחשב לאחד המרשימים בדרום מזרח אסיה והוכרז ע"י אונסק"ו כאתר שימור עולמי. בתום הביקור שבנו לפאקסה.

יום 9 : פאקסה וסביבתה – (4 אלפים האיים) האי קונג

יצאנו בשייט לאחת מהנקודות הרחבות של נהר המקונג עם אלפי איים הנראים לעין בעת העונה היבשה. בדרך התרשמנו  ממפלי ליפי, המהווים את הגבול בין לאוס לקמבודיה, ביקרנו בכפר דייגים מקומי  ואף יצאנו לשייט קצק כדי לתור את הדולפינים ,הנמצאים במים הטריטוריאליים של קמבודיה.ובדרכנו חזרה ביקרנו ב"מפלי ניאגרה של דרום מזרח אסיה" – קונה פאפאנג.

לינה באי קונג.

יום 10 : האי קונג – פאקסה – אובון – בנגקוק – ינגון

יצאנו מהאי קונג, נסיעה לפאקסה משם לאובון רטצ'אני לטיסה לבנגקוק חיבור לטיסה לבירת מיאנמר – ינגון הידועה בשמה הקודם רנגון ומונה כ-5 מיליון תושבים.היא בירתה החדשה של בורמה ונמצאת באזור הפורה של שפכי  הנהרות והדלתא של נהר האיראוואדי.לינה בינגון.

יום 11: ינגון – א-הו  - אגם אינלה.
העיר עשירה במקדשים בודהיסטים אך היפה והמעניין ביותר הוא מקדש שווא דגון  אותו ביקרנווהואהמקום הקדוש ביותר עבור המאמינים הבודהיסטים ולפחות פעם בחיים על המאמין לעלות אליו לרגל. צריח הזהב של הפגודה מתנשא לגובה של 98 מ' ומהווה את סמלה של העיר.לאחר מכן ערכנו סיור להכרת המקומות המעניינים בעיר- פגודת טאנג (במקום שערה מראשו של בודהא)

כיכר/ פגודת סולה ,בית העיריה,הכנסיה הבפטיסטית,מונומנט השיחרור מהבריטים ב- 1948,משרד התיירות לשעבר (מבנה אימפריאלי)בית המשפט מ 1930 (התקופה הבריטית)

המשכנו לצ'או טאגי' כדי חחזות בבודהא השוכב הגדול בעולם כ 60 מ' אורכו.

SUKAבסיום משימותנו באזור ינגון טסנו לעבר א-הו ( ארץ השאן) משם המשכנו בנסיעה לכוון אגם אינלה.  לינת לילה במלוננו  הסמוך לאגם אינלה.

יום 12: אגם אינלה, אינדאין
בבוקר, נהנה משייט בין נופי אגם אינלה הנודע בזכות הגנים הצפים, שבהם מגדלים ירקות על המים ובשיטה המיוחדת שבה משיטים המקומיים את סירותיהם, בעזרת משוטים הקשורים לרגליהם. הכפרוהפגודה -אינדיי, הפגודה עם הסטופות עתיקות(כאלף ) מהמאה ה4 לפנהס" ופגודות מהמאה ה 12 שנבנו על ידי אחד ממלכי פאגן. ,תקופתו של המלך אשוקה , "יער הבמבוק"שהוביל אותנו לכפר יואמה שבו התקיים שוק חמשת הימים., חלפנו על פני  המטעים הצפים  ארוחת צהריים בכפר נאמפם,המשכנו לכפר וויווינג שם מייצרים בדים מחוטי  הלוטוס . חלפנו בשייט איטי ליד    ופגודת פאן דאו החשובה ממנה משיטים בכל שנה את 4 הבודהות על הנהר.בהמשך הגענו לבית חרושת לייצור סיגרים מקומיים וקינוח במנזר "החתול הקופץ" בניין הבנוי מעץ הטיק. בתום השייט שבנולבית המלון .

יום 13 : אינלה – טואנגי'  - קאקו -  מנדאליי,

בבוקר יצאנו  לכוון טואנגי',אספנו את המדריכה המקומית המקסימה  והמשכנו נסיעה ל קאקו  - במתחם הפגודות המרשים והעתיק משנת 307 לפנה"ס ,עברנו בין כפרי  שבט הפא-או ואף עצרנו באחד הכפרים לביקור באחד הבתים (המייצרים יין מקומי) בהמשך  ביקרנו בשוק המקומי ,אכלנו במסעדה מקומית וטעמנו את המאכלים המקומיים , בתום הסיור העברה לשדה  התעופה ונטוס למנדאליי, העיר השנייה בגודלה בבורמה ובירתה הקודמת וכיום מהווה מרכז דתי ותרבותי חשוב

יום  14:  סיור באזור מנדאליי. (אמאראפורה,אווה, גבעת סאגיאנג)
בבוקר יצאנו לכוון מפעל לייצור עלי זהב,לאחר התרשמותנו המשכנו לפגודת מהמוני הפסל שלבודהא עליו מדביקים עלי זהב.נסיעה של כחצי שעה לכוון אמאראפורה – עיר חיי הנצח -  אשר שימשה כבירה העתיקה של בורמה והיא שוכנת על הגדה הדרומית של נהר האיראוואדי. כיום היא מהווה מרכז רוחני לאלפי נזירים בודהיסטים החיים באחד המקדשים הרוחניים הגדולים במדינה – ביקור במקדש המהגנדאיון. התרשמנו מהמספר הרב של הנזירים במיוחד משיטות ההכנה של האוכל. נמשיך לגשר העץ  יו באיין-u beinשנבנה ב 1782 מעץ טיק. ביקרנו בבית מלאכה מסורתי לתעשיית המשי.בשייט הגענו לאווה אשר שימשה גם היא כבירה העתיקה.את הסיור במקום נעשה כשאנו רכובים על כרכרות הרתומות לסוסים מקומיים. מנזר באגיה bagaiaמנזר הבנוי מעץ טיק קיים כ 180 שנה,ובו אב המנזר דואגל לחינוך לשכבות הנכשלות בסביבה ( לילדים) ביקור במנזר מנו-MENU  על שם אשת המלך שמלך (שסופה היה מר נקשרה ברשת והושלכה לנהר וטבעה)במאה ה 19 . עלינו על  מגדל השמירה נטוי בגובה 27 מטר, מנזר הבנוי על כולנסאות ביקרנו בבית מלאכה לייצור קערות הנדבה לנזירים. המשכנו לכוון  גבעת סאגיאנג להתרשם משש מאות הפגודות הלבנות והמקדשים שבאזור. גבעת סאגיאנג ידועה כמרכז הרוחני של בורמה וביתם של יותר משלושת אלפי נזירים ו-100 מרכזים רוחניים למדיטציה. נחזה בשקיעה המרהיבה  ועל נהר הארוואדי.

יום 15: מנדאליי – מינגון -באגאן

עם בוקר צעדנו לכוון מעגן הסירות . יצאנו  לכוון מאיאן  (mayan) שם עלינו על   ספינת דייגים "אוטנתית" אל מינגון. במהלכו ראינו את מגוון סירות העץ ורפסודות הבמבוק המשייטות ונושאות סחורות שונות במעלה ובמורדות הנהר. בעת הנחיתה הגענו לפגודה עם טביעת רגלו של בודהה,משם המשכנו לכוון פעמון מינגון הידוע כפעמון הגדול בעולם. בהמשך טיפסנו אל  הפגודה הבלתי גמורה- אתר מרשים ביותר , משם נצפה נוף מדהים, ,..אחר הצהריים נסיעה לכוון שדה התעופה טיסה לבאגאן.

יום 16: באגאן

היום  הוקדש להיכרות עם באגאן שהיא ללא ספק אחד הפלאים המופלאים של אסיה.פנינה ארכיטקטונית בודהיסטית.עיר נטושהכיום,אך מדהימה. ממוקמת לגדות האירוודי 145 ק"מ דרומית מערבית למנדליי.מכילה כ 300פגודות ,רק לסבר את האוזן- בעבר היו כאן כ 13000 פגודות המייצגות ומעידות על התרבותהעשירה שהתקיימה באזור זה בין המאה ה11 למאה ה13

אלפי מקדשים וסטופות נבנו בה וננטשו כאשר הממלכה התמוטטה. מעטים מהמקדשים עדיין פעילים, וברבים מהם, גם נטושים, באגאן שייכת הוכרזה ע"י  אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. בין הנודעים והחשובים במקדשיה - אננדה ושווזיגון(Ananda, Shwezigon)  .

מרקו פולו תאר את יופיה כשביקר במקום בשנת 1298– "המגדלים בנויים מאבן, אחד מהם כוסה בזהב בעובי של אצבע.כך שהמגדל נראה כאילועשויזהב יצוק,ואחר מכוסה כסף ונראה כאילו הוא עשוי כולו מכסף טהור".

יום סיורים ממצא בין אתריה הקסומים של באגאן.ביקרנו בין השאר בפגודות: שווסיאנדו,שוויזגון,אננדה,פגודת המער- גו ג'אהוג'י,השוק המקומי המכונה-שוק פסטיבל אננדה,ובפקודת טאפ פיין ניו (מאה ה 12) – הגבוהה מכולם.(משמעו ידיעת הכל), פגודת טאמאיאן ג'י הגדולה ביותר,קינוח בפגודת – מיין יין גו לתצפית מרהיבה על ים הפגודות (כ 3000 ) .בתום סיורים טיסה לינגון.

יום ,18,17: ינגון - בנגקוק – תל אביב

לאחר ארוחת בוקר ,ביקור בבית הכנסת ומשם לשווקים – שוק  צ'יינה טאון המרשים בססגוניותו וכן  האזור ההודי ומקדש לאלה קאלי (העובר שיפוץ בימים אלה) ולקינוח ,שוק סקוט בעל המבחר המרשים אותו ייסדו הבריטים.

אחר כך העברה לשדה תעופה הבינלאומי בינגון והמשך טיסה לארץ .