חבל טוסקנה
תושבי טוסקנה משוכנעים שאת אומנות הבישול למדו הצרפתים מהם,לאמונה זו יש בסיס שכן כמה ממלכי צרפת נישאו לבנות מדיצ'י מפירנצה וקיבלו כנדוניה גם טבחים איטלקיים.

מאת:
ניסים חיימוב



 

טוסקנה

טוסקנה- שילוב מדהים של אדריכלות ,נוף כפרי קסום ,נופים עוצרי נשימה.

בטוסקנה תחומות: פירנצה,סיינה,פיזה וכמה מהעיירות ימי ביינמיות כסאן ג'מיניאנו,וולטרה וקורטונה.

הנוף הטוסקני – גבעות נמוכות,שטחים פתוחים נטועים בזיתים גפנים וברושים.

שטחים שטופי אור שמש רך וזהוב,באזור מגוון סוגי קרקע,איי טוסקנה ובינהם האי אלבה ההררי על מרבצי הברזל העשירים,שוכנים אל מול החוף שהוא בחלקו סלעי ובחלקו שטוח וחולי,מצפון לנהר הארנו הזורם בחבל ארץ זה- נמצאות מחצבות השייש הנודעות של העיר קארארה – .CARARAבליבה של טוסקנה זורם נהר הארנו מפלס דרכו בעמק פורה שבו שוכנת פירנצה.

הגידןלים החקלאיים באזור:גפנים ,עצי זית ,שדות חיטה,טבק,תירס,פלפליפ,"שעועית – לוקה" המפורסמת,עצי תות.

דרום טוסקנה היא ארץ גבעות יפיפיות,עטורות כרמים.האיזור מנהר בשם "קיאנטי",ההרים המתמזגים באפננים תוחמים את איזור קיאנטי ממזרח וממערב.(מהווים חלק מהנוף הכפרי היפה ביותר בטוסקנה) איזור קיאנטי נמצא חלקו בנפת פרנצה,וחלקו בנפת סינה.  החלק האחד קרוי- "קיאנטי-פיורנטינה וחלקו האחר –קיאנטי סזנה.הנוף באזור קיאנטי מרהיב ביופיו,מעשה טלאים של יערות,מטעי זיתים וכרמים שביניהם פזורות מצודות רבות שנבנו ע"י שליטי פירנצה וסיינה וכמוכן גם כנסיות רומנסקיות .

האזור מפורסם בעולם כולו ביינות שלו,וביחוד ביין "קיאנטי קלאסיקו" תערובת של ענבים לבנים ואדומים.יין שניתן לזהותו הודות לסמל התרנגול השחור – Gallo nero.

המטבח של טוסקנה

כאן שולט הלחם הכפרי ושמן הזית (כבישה קרה),אחד הטובים באיטליה.

הפקורינו-גבינה מצוינת,הפרושוטו מלוח,ומעורר תאבון.

הלחם הוא חלק בלתי נפרד מכל מנה,כולל מנת הקינוח באחת הגירסאות:פרוסת לחם עליה מניחים חלמון ביצה,קליפות תפוז ועל כל זה שכבה של אבקת סוכר.

תושבי טוסקנה משוכנעים שאת אומנות הבישול למדו הצרפתים מהם,לאמונה זו יש בסיס שכן כמה ממלכי צרפת נישאו לבנות מדיצ'י מפירנצה וקיבלו כנדוניה גם טבחים איטלקיים.

המטבח הטוסקני פשוט,האוכל טבעי ,ללא רטבים,מבוסס על יין,שמן,זית ועשבי תיבול טריים.

אנטיפסטי פופולאריים: קרוסטינו- כבד עוף קצוץ על לחם.

פטטונטה- פרוסת לחם קלויה משוחה בשום וטבולה בשמן.

המרק  בעיקר ירקות ריבולטה בתוספת לחם,הבשר והעוף עשויים בגריל צלויים ומטוגנים – מוגשים בתוספת פלח לימון,שבו רואים תושבי טוסקנה רוטב לכל דבר,ידועה הביטקה אלה- פיורנטינה – סטיק פילה גדול בגריל עם שמן מלח ופלפל.

"פאגיולי אל  אנצלטו" – שעועית עם בשר ,או "פאגיולי אל פיאסקו" שעועית בשמן ,בצל ותבלינים המתבשלת בקנקן עגול (פיאסקו) על פחמים.

הקינוחים המסורתיים פשוטים-עוגיות יבשות עם אגוזים או עם תבלינים, בליווי של יין קינוח. יינות המחוז מלווים את הארוחות ,הם מהמפורסמים יותר באיטליה.רוב יינות טוסקנה הם אדומים.ביניהם "הקיאנטי קלאסיקו",VINO NOBILEדי מונטפולציאנו,יין ברונלו מונטלצינו והיין הלבן ורנאצ'ה די סן ג'מינאנו.