מדינת שאן (מיאנמר)
במדינת שאן כ- 35 שבטים ,שבט אקא שנמצא גם בתאילנד יושב לאורך הגבול ( עם תאילנד) ,אנו פוגשים כאן גם את בני שבט הקארן וגם את שבט ארוכות הצוואר (השייכות לתת שבט הקארן ששמו פאדונג).

מאת:
ניסים חיימוב



 

מדינת שאן

מדינת שאן נמצאת בצפון מזרח המדינה.איזור חקלאי מובהק- אסם החקלאות של מיאנמר.רובה מישורית,רק המזרח הרים די גבוהים ,ההרים רובם סלעי משקע ימיים.חלק מהאזורים אסור למבקרים .ממשלתבורמה מגבילה את האזורים המתויירים.הם מסומנים במפת בורמה בלבן והם מכונים האיזורים השחורים,באזורים הללו מתנהלת מלחמת אין קץ במורדים בני המיעוטים הדורשים זכויות ואוטונומיה ,יש כאן בליל של סוחרי סמים ,מהפכנים ,חתרנים.כידוע מאז 1962 המשטר הוא חד מפלגתי- מפלגת התוכנית הסוציאליסטית השולטת בכוח "הדרך הבורמזית לסוציאליזם" .תוכנית שהוצבה ע"י הגנרל נה ווין ושותפיו.במילים פשוטות שילטון של חונטה צבאית.

מרבית היערות מצויים במדינת שאן.רובם יערות מונסון כאן נמצא אחד מריכוזי הגידול של עצי הטיק..

90 אחוז מהאוכלוסיה כאן הם חקלאים,10 אחוז פקידי ממשלה.

הגידולים החקלאיים הם:עגבניות,אורז,תפוח אדמה,כרובית,בננות – בגבול מדינת שאן עם תאילנד.

במדינת שאן כ- 35 שבטים ,שבט אקא שנמצא גם בתאילנד יושב לאורך הגבול ( עם תאילנד) ,אנו פוגשים כאן גם את בני שבט הקארן  וגם את שבט ארוכות הצוואר (השייכות לתת שבט הקארן ששמו פאדונג).

באזורים הגבוהים אף מגדלים אופיום,לא רק שהשלטון המרכזי אינו מונע זאת אלא אף שותף סמוי לתהליך.

לגבי יערות עצי הטיק ומכרות האבנים הטובות.

לבני השבט המהווים כ -10% מהאוכלוסיה עצמות לחיים בולטות,המעניקות חן רב לנשים .על ראשיהן מגולגל מעין טרבוש,עשוי מבד צבעוני,באיזורים השונים של בני השאן נבדלים זה מזה במצעים השונים של הטרבושים.

מכרות האבנים הטובות :החונטה השלטת עשתה עיסקה עם האינדונזים והסינים על מכירת האבנים ולמקומיים אין אפשרות להנות מזה. החונטה נהנת פעמיים:פעם מהמכירה לאינדונזים ולסינים ופעם שניה כ 10% מהמכירות שלהם.