יאנגון בירת מיאנמר
יש בה עירבוביה של שווקים , השוק המעניין הוא ה SCOTS MARKET פארקים,אגמים,מבנים בסגנון קולוניאלי בריטי.שעטנז של עולם ישן עם העולם המודרני

מאת:
ניסים חיימוב



 

יאנגון (לשעבר ראנגון)  יאן משמעו- אוייבים,גון משמעותו סוף.

בירת מיאנמר ,מונה כ 5 מילון נפש.על שטח של כ 570 ק"מר.

העיר כבת 100 שנה בלבד,אינה עתיקה במיוחד.

יש בה עירבוביה של שווקים , השוק המעניין הוא ה SCOTS MARKET  ,פארקים,אגמים,מבנים בסגנון קולוניאלי בריטי.שעטנז של עולם ישן עם העולם המודרני.

יאנגון ממוקמת על גדות מהר יאנגון,כ 30 ק"מ ממפרץ martabanנהר ינגון מתמזג בשלב מסוים עם נהר הארוואדי.בעיר 2 אגמים inya   והקאונדאג'י.

במאה ה-6  נוסד כאן כפר דייגים קטן (ע"י המונים)  ,בשם דגון dagon.מאוחר יותר נכבשה ע"י אחד המלכים שהפך אותה לבירת המדינה ושינה את שמה ליאנגון .

יאן משמעו- אוייבים,גון משמעותו סוף- כלומר סוף המלחמות,סוף הסכסוכים.

בשנת 1841 נהרסה בשריפה ובשנת 1852 נכבשה ע"י הבריטים והפכה למרכז המסחרי והפוליטי של בורמה.

הבריטים הביאו לכאן את הסגנון הארכיטקטוני הקולוניאלי.הבריטים בנו את הנמל הגדול ביותר בבורמה.כמו כן הם בנו תשתיות חינוך,בתי חולים כבישים וכו".

ב1920 יסדו הבריטים את אוניברסיטת יאנגון.

בשנת 1930 ספגה יאנגון את הצונאמי.

במלחמת העולם השניה נכבשה ע"י היפנים לפני כן הם גאגו להפציץ ולפגוע בכל איזור מרכז העיר,חלק גדול מהבניינים שבנו הבריטים נהרס...לאחר תבוסת היפני הבריטים חזרו אליה.(עד עזיבתם ב 1948).

בשנת 1989 כאשר שמה של בורמה שונה למיאנמר הוחלף גם שמה מראנגון ליאנגון.

יאנגון מהווה את המרכז הפוליטי החברתי התעשייתי  והמסחרי של המדינה,מתנהלים בה כ 80% מתעשיות הסחר של המדינה.מתקיים בה אחד משווקי האורז הגדולים במדינה,