משטר קומוניסטי עם כלכלה קפיטליסטית
בתחילת שנות התשעים, עם קריסת ברית המועצות, עשתה לאוס תפנית חדה וחידשה את הקשר עם המערב. במציאות החדשההתמוססה האידיאולוגיה הקומוניסטית-סוציאליסטית ובמקומה החל תהליך של קפיטליזם פראיולא אחראי שבו המדינה מפריטה את נכסיה ומוכרת את משאביה, יערותיה ומחצביה לתאגידים בילאומיים

מאת:
חיימוב ניסים



 

משטר קומוניסטי עם כלכלה קפיטליסטית
במציאות שבה לאוס עדיין נמצאת תחת משטר המכונה קומוניסטי אך אין בו איפיון מיוחד בכוון הסוציאליסטי למעט שילטון של מפלגה אחת (כפי שקיים בסין כיום) .

 לאוסזכתה לעצמאות מלאה בשנת 1954. המשטר החדש, שהיה דמוקרטי ופרו-מערבי, נאלץ כברמראשית דרכו להתמודד עם מלחמת אזרחים שניהלה נגדו המפלגה והמחתרת הקומוניסטיתשנקראה "פתט לאו" (Pathet Lao), שפירושו "המדינה הלאוטית". ב-1975 הצליחוהקומוניסטים להשתלט על המדינה. המשטר החדש הוריד את המדינה לתקופה של חושך .

בתחילת שנות התשעים, עם קריסת ברית המועצות, עשתה לאוס תפנית חדה וחידשה את הקשר עם המערב. במציאות החדשההתמוססה האידיאולוגיה הקומוניסטית-סוציאליסטית ובמקומה החל תהליך של קפיטליזם פראיולא אחראי  שבו המדינה מפריטה את נכסיה ומוכרת את משאביה, יערותיה ומחצביה לתאגידים בילאומיים.

קברניטי הממשל מתרצים את שלטונם הקומוניסטי בכך:  "אומרים שאצלנו אין דמוקרטיה. דמוקרטיה למי? לאנשים שאינם יודעים קרוא וכתוב? לפנישינוי המשטר חשוב להעניק לתושבים השכלה וללמד אותם מהי דמוקרטיה, כאשר המטרה היאבסופו של דבר לשפר את רמת חייהם. זה מה שאנחנו מנסים לעשות".

 

כשישיםאחוזים מהתושבים משתייכים לקבוצה אתנו-לשונית הנקראית טאייtai. שאר האוכלוסייהמתחלקת בין עשרות קבוצות אתניות שגודלן נע ממספר מאות אלפים ועד עשרות בודדות, ורק66 אחוזים מהם יודעי קרוא וכתוב. בשל המצב המורכב והעוני פועלים היום בלאוס במקביל לפעילות הממשלתית לעידוד ותמיכה בחקלאים המעוניינים לשווק את תוצרתם גם מאותארגוני סיוע לאומיים ובינלאומיים המנסים לעזור למדינה בתחומים שונים. לעתים הפערבתפישת העולם ובמנטליות השלטונית בין נציגי הארגונים ובין המקומיים יוצר מפגשיםושיתופי פעולה .בשיטות לא כל כך מקובלות העולם המערבי המודרני (בלשון המעטה).

 

להלן מקרה של הארגון הספרדי שבו עובד חואן. מטרתהארגון להביא לשקיפות בפעילות השלטון ולהגביר את המודעות של התושבים לגבי הזכויות המגיעות להם ממשרדי הממשלה. משרד המידע והתרבות המקומי פנה אל חואן וביקש ממנו לעזור בהכנת תוכנית רדיו שבה יועלו לשידור מאזינים ויציגו שאלות לפני נציגי הממשלה השונים המשתתפים בפרויקט של הארגון הספרדי. במהלך ההכנות לתוכנית הופתע חואן כשהתבקש להכין מראש את השאלות שיינתנו למאזינים שיעלו לשידור. הוא הופתע עוד יותר כשהתבקש לכתוב גם את התשובות לנציגי הממשלה שיענו למאזינים הצייתנים