מינזר רילה
מיתחם רילה מוכר כאתר מורשת עולמית ע"י אונסקו. אין ספק שמדובר באחד האתרים המרשימים בבולגריה בהתייחס למתחם דתי זה המשתלב למופת בין הרי הרילה הקסומים.

מאת:
חיימוב ניסים



 

מנזר רילה(Rila Monastery), השוכן בתוך עמק צר 119 ק"מ מדרום לסופיה, סייע לקיים את התרבות הבולגרית במשך התקופה האפלה של השלטון הטורקי, שנמשך מהמאה ה-15 עד המאה ה-19. המנזר נוסד על ידי איוואן רילסקי בשנת 927, ושימש כמקום מקלט לנזירים; בשנת 1335 הועבר המנזר למיקומו הנוכחי, מרחק שלושה ק"מ ממיקומו המקורי. מגדל השעון שליד הכנסייה הוא כל שנותר מאותה תקופה. ב-1833 החריבה שריפה את המנזר, אך הוא נבנה מחדש תוך זמן קצר, בסגנון התחייה הלאומית העבודה בוצעה ע"י תלמידים מבתי הספר לאומנות מבנסקו וסמוקוב השכנות. הכנסייה המרהיבה, בעלת שלוש הכיפות הגדולות, מעוטרת ב-1,200 פרסקאות (ציורי קיר) המתארים תורמים ודמויות תנכיות. ישנו גם איקונוסטאזיס (מחיצהבכנסייה בין האזור הציבורי לפרטי), עליו מתוארות 36 סצינות תנכיות.במוזיאונים כאן מוצגים פריטי אמנות דתית וחפצים שונים, כמו גם תלבושות עממיות וכלי בית.

מפארות את האתר קשתות מדהימות בסגנון אבלק מזרחי (שילוב של שחור לבן- סגנון דומה למסקיטה שבקורדובה)

בספריה  כ 250 כתבי יד ועוד 9000 פריטים שונים.

במנזר קבור המלך בוריס ה 3 מלך בולגריה.

באגף המגורים יותר מ 400 תאי מגורים ,ספריה וחדרי אורחים.

מגדל האבן משנת 1334 ולצידו כנסיה קטנה שנבנתה מאוחר יותר.

המקום מוכר כאתר מורשת עולמית ע"י אונסקו.

 כשני ק"מ מהמנזר אל תוך היער נמצאת המערה שבה חי איוואן רילסקי, ובה הוא קבור כיום. לפי אגדה מקומית, מי שיכול לעבור דרך החור שבגג המערה לא חטא, ומכיוון שהחור גדול למדי, האגדה פופולרית ביותר.