מצבה הפוליטי של מיאנמר כיום
בימים אלה, שבהם צועדת בורמה (מיאנמאר) בהיסוס בכיוון הדמוקרטיה, המסר היוצא ממנה הוא מסר של תקווה ופיוס. האם הנשיא או תיין סיין מתרחק מהמורשת האכזריות של החונטה הצבאית?

מאת:
ניסים חיימוב



 

מצבה הפוליטי של מיאנמר כיום, האם הסתיים שלטון החונטה הצבאית?

כך לפחות עולה מההודעה שפורסמה בטלוויזיה הממלכתית של המדינה בדרום מזרח אסיה (לשעבר בורמה), לפיה "המועצה הלאומית לשלום ופיתוח" ששלטה במדינה מטעם הצבא "פוזרה באופן רשמי". הדיווח מסתמך על צו עליו חתם הגנרל תאן שווה, ששלט במדינה ביד ברזל מאז 1992, בו נקבע כי השלטון הצבאי הגיע לסיומו בעקבות השבעתם של הפרלמנט ושל נשיאה החדש של המדינה, תין סיין.לפי ההודעה, נערכה השבעתם הרשמית של כל מוסדות השלטון החדשים. "בסך הכל הושבעו 58 חברים בממשלה, בהם הנשיא ושני סגני נשיא", אמר גורם בשלטון. עוד הוסיף כי בטקס ההשבעה נכח הגנרל מין אונג הלאינג, מפקד חדש של הצבא – (שכנראה החליף את שווה שנשא בתפקיד זה  עד כה). על פי דיווחים לא מאומתים מהמדינה, שווה ויתר למעשה על תפקידו הרשמי האחרון במדינה.בחודשים האחרונים התרחשו במיאנמר שורה של צעדים דמוקרטיים לכאורה. בין היתר, התקיימו בחירות לפרלמנט , מונה הנשיא האזרח הראשון (וגם הון סאן סוצ'י נבחרה לפרלמנט) - אולם גורמי אופוזיציה במדינה ומחוצה לה מסרבים להתרשם מהמהלכים, שלטענתם מהווים "משחק מכור מראש". אחרי כמעט 50 שנות שלטון צבאי, עדיין מוערך כי הן החונטה והן שווה עצמו יוסיפו להחזיק בעמדות שליטה, מאחורי הקלעים. ב 2012– ביקור הסטורי של אובהמה במיאנמר.זהו ביקור ראשון של נשיא אמריקני .אובהמה נועד עם מנהיגת   האופוזיציה הון סאן סוצ'י ועם הנשיא ת'ין זין.

בימים אלה, שבהם צועדת בורמה (מיאנמאר) בהיסוס בכיוון הדמוקרטיה, המסר היוצא ממנה הוא מסר של תקווה ופיוס. האם הנשיא או תיין סיין מתרחק מהמורשת האכזריות של החונטה הצבאית?

יש המכנים אותו “מיכאיל גורבצ’וב של בורמה” - אדם שהיה בעבר פקיד אפור ברודנות צבאית אכזרית, כיום הוא מגלה פתיחות כלפי המערה וגם פנימה בארצו: משחרר אסירים פוליטיים, מתיר חלקית את כבלי התקשורת ומאפשר לאופוזיציה, שנרדפה שנים רבות, להשתתף בבחירות ..


תיין סיין, בן 66 ודק גזרה, “תולעת ספרים”, נחשב אדם נוח יותר, או לכל הפחות אכזרי פחות, משאר חברי החונטה שתפסו את השלטון אחרי ההתקוממות העממית של 1988. הוא נתפש כנקי מהשחיתות שהכתימה כה רבים מהגנרלים האחרים,

 בנושא הסמים

 הסכמי השלום עם המורדים בבורמה, לאחר 50 שנות לחימה, היטיבו במיוחד עם ענף אחד בתעשייה: ייצור הרואין ומתאמפטמין

בפועל, מה שעובר את גבולות המדינה, הוא העלייה החדה בהיקף הסחר בסמים.

ייצור הרואין ומתאמפטמין, אחד הענפים הגדולים בכלכלת בורמה, שעליו חולשות קבוצות אתניות קטנות וחמושות היטב, משגשג במשולש הזהב, אזור הגובל עם תאילנד ולאוס. "הם מבריחים כמויות עצומות של כדורים", אומר גנרל סומסאק , מנהל המטה למאבק בסמים שהוקם בידי ממשלת תאילנד. "הדמוקרטיה פורחת בבורמה, אבל במקביל נודדת הפעילות הבלתי חוקית לאזורים שבהם הממשלה לא מצליחה להשליט חוק וסדר",  תאילנד, שמצבה הכלכלי טוב מזה של בורמה, הפכה לתחנת יצוא ושיווק סמים חשובה. על פי נתוני הממשלה, יש בה היום כ-1.2 מיליון מכורים למתאמפטמין