הקשר בין ארנסט פריי (היהודי) לבין הו צ'י מין
לאות כבוד הופך פריי לאחד המפקדים העליונים של צבא המהפכה הוויטנאמי ואף זוכה לשם מקומי: נגוין דאן....סיפורו של יהודי שברח מאוסטריה ונקלע למלחמה בוויטנאם בעת פלישת הצרפתים.

מאת:
אלדד בק



 

מה הקשר בין ארנסט פריי (יהודי) לבין הו צ'י מין

ארנסט פריי היה יהודי ווינאי,קומוניסט ומתבולל שנמלט מהנאצים,הגיע לפאריס,הצטרף לליגיון הזרים- יצא לסדרת אימונים צבאיים לאלג'יריה.מאוחר יותר נענה לקריאה והתנדב לצאת להודו סין. לאחר 106 ימי הפלגה מתישים הגיע האוניה לנמל סייגון.

למרות קבלת הפנים הלא נעימה (בלשון המעטה) וסימני השאלה הרבים שהיו לו,פריי ביחד עם ליגיונר גרמני גם הוא קומוניסט,מחליטים להקים תא מפלגתי בשרות יחידתם,וליצור קשר עם המפלגה הקומוניסטית המקומית.

לפני פריי ניצבת עתה מטרה חדשה:מאבק בקולוניאליזם הצרפתי.

בחודשי המלחמה האחרונים פלשו היפנים להודו- סין,ופריי הליגיונר הצרפתי מוצא עצמו שוב,בכלא לתקופה קצרה,עד לכניעתה של יפן.הקומוניסטים של הו צ'י מין מנצלים את המצב שנוצר לאחר המלחמה העולמית כדי להכריז על הקמתה של הרפובליקה הדמוקרטית של וויטנאם.אט אט הופך פריי לחבר רשמי במפלגה הקומוניסטית בוויטנאם.הוא אף מעביר את קורס הקצינים הראשון ומכשיר את היחידה העילית של המהפכה לתפקידם. צבא  הגרילה הוויטנאמי היה רחוק מלהיות מקצועי. הם נסוגים כמעט מכל החזיתות ללא לחימה.פריי נשלח עם כוח של 500 איש להגן על מעבר אסטרטגי ולעצור את תנועתם של הצרפתים צפונה.למרות העליונות הצרפתית הן מבחינה כמותית והן הכוח האווירי שהיה להם הצליחו הוויטנאמים לבולמם.

לאות כבוד הופך פריי לאחד המפקדים העליונים של צבא המהפכה הוויטנאמי ואף זוכה לשם מקומי: נגוין דאן.

פריי החל להיטמע בקרב הוויטנאמים: למד את השפה,היה חי כמו המקומיים בעוני,בחוסר כל,הוא גם נהג לאכול רק אורז.אורח חיים זה עזר לו מאוד להתקבל בחברה הוויטנאמית.

פריי היה אז בן 32,הוא המשיך במהלך 4 השנים הבאות לתרום לפיתוחו של הצבא הוויטנאמי,הוא השתתף בקרבות אכזריים,היה עד ליישום מדיניות האדמה החרוכה של הו צ'י מין  ואף  לקח חלק בביצועה.אט אט נרקם בתוכו הרצון לחדול מהמרוץ האכזר אליו נקלע.הוא הבין שהוא עצמו היה אחראי להריגתם של הרבה מאוד אנשים בוויטנאם. הוא הבין שהתנועה אליה השתייך פנתה עם הזמן לכוון שלא רצה בו.

הקומוניזם הפך לקודש הקודשים,לטוב המוחלט,...

הדכדוך הביא אותו לכתיבת המשפט הבא: לא רציתי יותר בכוח השלטון,ולא רציתי יותר לחיות".פריי הבין שהמהפכה תמשיך בדרכה בלעדיו.

בסופו של דבר פריי גורש ,הו צ'י מין שלח לו איגרת פרידה: "אני מצטער על שאיני יכול ללחוץ את ידך לפני עזיבתך.אני בטוח שכאן או בכל מקום אחר תעשה תמיד כמיטב יכולתך לשירות מטרתנו.אני מאחל לך דרך צלחה ובריאות."