ההיסטוריה של קוסטה ריקה (על קצה המזלג)
קולומבוס הגיע לכאן רק במסעו הרביעי בשנת 1502. קולומבוס קרא למדינה "חוף עשיר" (חוף = ,Costaעשיר =Rica , בלשון נקבה בספרדית) היות וסבר כי במדינה זו קיימים מרבצי מתכות יקרות.

מאת:
ניסים חיימוב



ההיסטוריה של קוסטה ריקה (על קצה המזלג)

 

התקופה הפרה קולוניאלית

הייתה באזור תרבות שיבטית,שיבטי הדרום ואלה ששכנו לחופי הים הקאריבי סחרו עם ארצות הנקראות היום פנמה וקולומביה.ואילו תושבי גואנאקסטה שבצפון סחרו עם תושבי הארץ המוכרת כיום כמקסיקו.הסחורות הנמכרות ביותר היו מלח,קקאו,נוצות צבעוניות וצבעים טבעיים.

התקופה הקולוניאלית

1821 - 1502

בשונה משאר ארצות אמריקה הלטינית בקוסטה ריקה לא התנהלה מלחמה עקובה מדם.(בעיקר בשל העדר ממלכה אינדיאנית )קולומבוס הגיע לכאן רק במסעו הרביעי בשנת 1502. קולומבוס קרא למדינה "חוף עשיר" (חוף = ,Costaעשיר =Rica , בלשון נקבה בספרדית) היות וסבר כי במדינה זו קיימים מרבצי מתכות יקרות.

מתאריך זה ועד העצמאות (15 בספטמבר 1821) הייתה קוסטה ריקה מחוז באימפריה הספרדית. היא לא זכתה לתשומת לב רבה, היות והיא לא הייתה מפותחת. לא היו בה עבדים רבים והמתיישבים הספרדים נאלצו לעבוד את האדמה בעצמם, בחלקות קטנות יותר. מאוחר יותר היא החלה לייצא טבק, שעורה, וקפה וכך למעשה החלה צמיחתה.

 

השתחררות  מהאימפריה הספרדית...עצמאות.

ראשית תקופת העצמאות: 1821 - 1870

לאחר עצמאותה מספרד (1821) היא הצטרפה לפדרציית המדינות המרכז אמריקאיות וב1823 פרצה מלחמת אזרחים עקב חילוקי דעות בין ערים שונות: קארטאגו Cartagoוהראדיה Herediaרצו שקוסטה ריקה תשתייך למקסיקו ואילו סאן חוסה San Joséואלאחואלה Alajuelaרצו להשתייך לפדרציית המדינות המרכז אמריקאיות, מאוחר יותר עברה בירת המדינה לסאן חוסה במקום קארטאגו

1848 הכרזת עצמאות

 ב1848 הכריזה על עצמה כמדינה עצמאית.

 

ב1856 נאלצו קוסטה ריקה להרכיב צבא מתנדבים כדי להדוף את ההרפתקן המגלומני האמריקאי ויליאם ווקר William Walker.איש זה צידד בכיבוש מדינות מרכז אמריקה כדי לספחם ולשעבדם לקונפדרציית המדינות בדרום ארה"ב. בתחילה הוא הצליח לכבוש את השלטון בניקרגואה תוך ניצול מלחמת האזרחים שם, אך במהרה הוא סולק משם וכך הוא פלש לשטח הצפוני בקוסטה ריקה. כוחות המתנדבים הקוסטה ריקאים הצליחו להדוף את הפולשים עד לעיר ריבאס Rivasבניקרגואה. יש לציין שבקרב בריבאס נגד הפיליבוסטרים Filibusteros (כך נקראו שכירי החרב של ווקר) הצטיין חייל פשוט בשם חואן סנטמריה Juan Santamaríaשלימים הפך לגיבור לאומי.

עידן הליברליזם 1870 - 1890

התקרבות לדמוקרטיה. ביטול עונש המוות,ריסון כוחם של ברוני הקפה,הגבלת השימוש בצבא למטרות פוליטיות.,חינוך חובה על חשבון המדינה.ניצול ההכנסות ממסים ומרווחים של מגדלי הקפה לסלילת כבישים והקמת מיבני ציבור. העדפת המדע על פני הדת.

האימפריאליזם האמריקאי: 1890 - 1928

זרימתהון זר מארצות הברית ,האימפריאליזם האמריקאי השתלט על קוסטה ריקה ועל מדינות אחרות באמריקה הלטינית

בשנת 1948 מלחמת אזרחים קצרה ולאחריה- שקט ויציבות שלטונית.

ב1948 פרצה מלחמת אזרחים קצרה (40 יום) עקב תלונות של הממשלה כי ניצחון האופוזיציה נבע מזיוף הבחירות. לאחר ניצחון האופוזיציה בקרבות ביטל מנהיג המהפכה המנצח חוסה פיגרס  José Figueresאת הצבא ונעשו רפורמות כגון מתן זכות הצבעה לנשים, אזרחות מלאה לשחורים, קציבת זמן מוגבל לכהונת נשיא ועוד. מאז שורר שקט ויציבות שלטונית.

 

בצל העימות עם ניקרגואה

1970- 1990

מתיחות מול ניקרגואה שאיימה לערער את היציבות הפוליטית בקוסטה ריקה עד כדי מלחמה בין המדינות.

1987 פרס נובל לשלום לנשיא קוסטה ריקה:אוסקר אריאס

ב 1987 נשיא קוסטה ריקה דאז אוסקר אריאס Oscar Ariasזכה בפרס נובל לשלום על מאמציו למען השלום בניקרגואה השכנה ובשאר מרכז אמריקה.

 

 

1990 ועד היום

תקופה יחסית יציבה,בשנת 2004 נחקרו 3 נשיאים לשעבר באשמת שחיתות. 2006 חוזר אריאס לשלטון הוא מסמל את היושר והצינעה הוא פועל בעיקר להגבלת המונופולים בתחום התקשורת ,ייצור החשמל והביטוח. ב2010 נבחרה לאורה צ'ינצ'ילה  לנשיאת קוסטה ריקה (בעבר הייתה סגנית של אריאס.