אישים חשובים בהסטוריה של קובה
להלן אישים חשובים שלקחו חלק בהסטוריה של קובה (למעט קאסטרו וצ'ה גווארה):בטיסטה,המינגווי, מארטי ,אנטוניו מסאו ,מקסימו גומז ,קרלוס מנואל דה סספדס,דיגו וולאקז

מאת:
ניסים חיימוב



אישים חשובים בהסטוריה של קובה(לא כולל  את פידל קאסטרו)

 

בטיסטה

בשנת 1940 עולה לשלטון אך יורד לאחר תקופה,מתחילה תקופה של תהפוכות שלטון ב1844 עולה רמון לשלטון ,ב 1948 נבחר קרלוס פריו סוקארס לנשיאות

תקופת שלטונו של בטיסטה החל מ 1852 :

מתעלם מן החוקה ומפזר את הקונגרס.(בבחירות שבוטלו עמד מולו עורך דין צעיר ושמו פידל קסטרו. שהחליט לפתוח במאבק מזוין כנגד בטיסטה.ב 1953 תקף צבא המורדים בהנהגת קסטרו את המחנה הצבאי מונקאדה שבעיר סנטיגו ,המרידה דוכאה באכזריות.וקסטרו נכנס לכלא .בטיסטה נהג ביד קשה ובבחירות שהיו ב 1955 הוא זוכה שוב ללא התמודדות (המתמודדים חששו לחייהם) הוא הכריז על חנינה לכל האסירים הפוליטים ואף החזיר את החוקה.(קסטרו יוצא לאמריקה ומשם למקסיקו) בטיסטה יוצא עם תוכנית כלכלית לשיפור מצבה של קובה.בין השאר ייצוב מחירי הסוכר את שווקי העולם..

בינתיים קסטרו צובר כוח וב 1956 הפליגה הספינה גראנמה GRANMAממקסיקו לקובה,ועל סיפונה 81 מורדים,ביניהם אחיו של קסטרו ראול והמהפכן צ'ה גווארה.התוכנית נכשלה- עקב טעות בניווט ומזג אוויר גרוע לא התבצע הנחיתה במקום המתוכנן הקבוצה התגלתה וכ 70 לוחמי המורדים נהרגו. ועשרה נוספים נאסרו.וקסטרו ואיתו קומץ מורדים ברח להרי סיירה מאסטרה שבמזרח האי ושם ייסד את "תנועת ה26 ביולי"לזכר ההתקוממות הראשונה שהייתה ביולי 1953.בשנת 1959 השלים בטיסטה עם כשלונו ונמלט מהמדינה.ב 16 לפברואר 1959 קסטרו לוקח לידיו את הפיקוד על המדינה.(550 מאנשי בטיסטה נשפטים ומוצאים להורג)

 

1868 קרלוס מנואל דה סספדסCespedes   - מכריז על עצמאות קובה

באחוזתו ליד העיר יארה הכריז על עצמאותה של קובה וכמוכן שיחרר את העבדים שהיו ברשותו.

זאת הייתה יריית הפתיחה למלחמה עקובה מדם .

1878 הסכם המעניק זכויות לתושבי האי.

1886 ביטול העבדות בקובה.

1893 השוואת מעמדם של התושבים השחורים ללבנים בקובה.

מקסימו גומז

מנהיג צבאי של קרבות מלחמת העצמאות במאה ה19.פיסלו –רכוב על סוס הוצב בשנת 1935 בהוואנה המודרנית

חוזה מארטי

חוזה מארטי – 1895 -1853  . הגיבור הלאומי של קובה.נולד בהוואנה ב 1853 לאב ספרדי ואם שמוצאה מהאיים הקנריים.בשנת 1874 סיים לימודיו בספרד-עריכת דין ופילוסופיה.הוא פעל בקרב הגולים הקובניים לגיוס תמיכה בעצמאותה של קובה ,הרבה להתבטא נגד סיפוחה של קובה לארה"ב. רבים ממאמריו הוקדשו לגינויה של ארה"ב והאימפריאליזם שהיא מייצגת.הוא האמין כי רק מעמד הפועלים יכול להוביל את המאבק לשיחרור.באחד ממאמריו כתב:"אין סכנה של מלחמה בין הגזעים בקובה ,המלה אדם פירושה יותר מאדם לבן ,מולאטי,או שחור. נשמותיהם של הלבנים והשחורים עלו יחדיו משדות הקרב,שבהם לחמו ומתו למען קובה. בינואר 1895 עזב את ארה"ב שם שהה כגולה ,כדי לחדש את המלחמה לעצמאות האי.באותה שנה במאי נפל בקרב נגד  הצבא הספרדי.

 

דיאגו ולאסקז- הספרדי

בשנת 1511 כבש את האי (בשם הספרדים) והקים את העיר הראשונה בקובה- בראקואה BARACOAובעקבותיה קמו ערים נוספות.

ארנסט המינגווי

ארנסט המינגווי. רק צ'ה יכול להתחרות בו.

ארנסט מילר הֶמינגווייאנגלית: Ernest MillerHemingway; ‏21 ביולי 1899 - 2 ביולי 1961) היה סופר ועיתונאי אמריקאי. סגנונו הספרותי הייחודי, המאופיין בשפה תמציתית ובמשפטים דקלרטיביים קצרים, השפיע רבות על הפרוזה במאה ה-20, וכמה מספריו נחשבים כיום ליצירות מופת. המינגוויי זכה בפרס פוליצר בשנת 1953 על ספרו "הזקן והים.

 

הֶמינגוויי- בילה כעשרים שנה באי הקובני  ,שתה לשוכרה בברים המקומיים,מדי פעם יצא לדייג על ספינה שהחזיק ב cojimar,עיירת דייגים שהפכה עם הזמן לפרבר סואן של הוואנה.הוא רכש אחוזה בסמוך (מאוחר יותר הותרמה לעם הקובני בערוב ימיו בשנת 1961

את הספר "הזקן והים"כתב בעת שהותו בקובה,אף זכה בפרס נובל בזכות כתיבת ספר זה. עכשיו גובה העם הקובני את חלקו ברווחים.אפשר תמורת 10 דולר לפגוש את הדייג הזקן ששימש השראה להמינגווי בסיפרו הזקן והים.

מפרסמים בחוצות את כל המקומות בו שהה הסופר כגון: מלונות בהם התאכסן- מלון אמבוס,ברים אותם פקד כגון פלורידיטה ובודגיטה דל מדיו,בקוקלטים המיוחדים ששתה,ה"מוחיטו"  וה"דייקירי".צרופים שונים של רום,לימון,עלי מנטה,סוכר.

כמו כן מוזאון המינווי  ומרינה המינגווי,ותחרות הדייג השנתית על שמו.

כמה ציטטות מפי המינגווי:

"כשאנשים מביאים אומץ רב כל־כך לעולם, הוא חייב להרוג אותם כדי לשבור אותם, אז כמובן שהוא הורג אותם. העולם שובר את כולם, ולאחר מכן הם מתחזקים במקומות השבורים. אבל העולם הורג את אלה שלא מוכנים להישבר. הוא הורג את הטובים ואת אצילי הנפש ואת האמיצים ביותר ללא הפליה. אם אתה לא אף אחד מאלה, מובטח לך שהעולם יהרוג גם אותך, רק שלא יהיה לו דחוף במיוחד."

"אבל בן-אדם לא נוצר לתבוסות,' אמר. 'בן-אדם אפשר להשמיד אבל לא להביס."

"תזכור שהכל בסדר עד שזה לא בסדר. כשזה לא יהיה בסדר, אתה תדע.

"אתה חושב?" "אני די בטוח. ואם לא תדע, זה לא ישנה. שום דבר לא ישנה אז."

"... ובכך הפכה גם לאויבת של עצמה. היא כל כך זקוקה תמיד לאויב, שהיא מוכרחה תמיד להחזיק אויב בהישג- יד, והאויב הכי קרוב וקל לתקיפה של עצמה, כי היא מכירה את כל הפגמים בהגנות שלנו. היא תוקפת איזה חיסרון שלי במיומנות רבה ואז מגלה שזה חיסרון שלה, והמתקפה האחרונה שלה תמיד מופנית כלפי עצמה, אבל האבק שעולה ממנה הוא האבק שלנו."

 

 

אנטוניו מסאו

מולטי שלחם עד מוות במלחמת העצמאות המאה ה19.הסוס זקוף הרגליים המוצג בטיילת של הוואנה מלמד שרוכבו נהרג בקרב .(בשנת 1896) במלחמת העצמאות השניה.

מספרים שכשאימו שמעה שבנה נהרג בקרב היא קראה לבנה ההצעיר  ואמרה לו "לך בני ,קובה קוראת לך"