עטלפי הפרות
בטבע כ 950 סוגי עטלפים. בטבע נקבה מולידה וולד יחיד פעמיים בשנה (לעתים נולדים תאומים) אותו היא נושאת על גופה במשך 2-3 חודשים,

מאת:
ניסים חיימוב



  •  השמיעה של עטלף הפירות המצוי מותאמת היטב לאותות שהוא משדר‏[8]. הצלילים הם אימפולסים קצרים בעלי אנרגיה נמוכה, ולכן קשה לאתר את הצליל המוחזר מהמכשול, לעטלף היכולת המרשימה להימנע ממכשולים הן באור והן בחשכה .
  • העטלפים יוצאים לחיפוש אחר מזון בשעות הדמדומים, וחוזרים אל משכנם (לרוב בצל על ענפי העצים או במקומות חשוכים) רק עם אור ראשון. העטלפים תלויים כשראשם מופנה כלפי מטה, במצב התלייה ההפוכה השרירים אינם מופעלים,ןכך הם נחים.הם ניזונים בעיקר מפירות בשלים . משערים שיכולתם לזהות את מצב הפרי  באמצעות  הריח של אדי אתנול. בחודשי החורף, כאשר זמינות הפירות ואיכותם יורדת, הם נוטים לאכול גם עלים ואבקנים‏[13].
  • כאמצעי להסתגלות לתזונה עתירת פחמימות, מסוגל עטלף הפירות המצוי לספוג כמויות גבוהות מאוד של גלוקוז. עטלפים אלה אוכלים ביום כמות מזון השווה ל-0.8-1.0 פעמים משקל גופם. ככל הנראה הם נוקטים באסטרטגיה של עיכול כמות מזון רבה ככל הניתן, קבלת כמות מקסימלית של אנרגיה, ולאחר מכן התאמת ההוצאות האנרגטיות שלהם כך שתיאגר כמות אופטימלית של אנרגיה.
  • בטבע נקבה מולידה וולד יחיד פעמיים בשנה (לעתים נולדים תאומים) אותו היא נושאת על גופה במשך 2-3 חודשים, עד אשר הוא מסוגל לאחוז בקירות המערה. בשלב זה הוא נותר במערה כאשר האם יוצאת לחפש מזון, זאת עד אשר הגור מסוגל לעוף בעצמו. תקופת ההנקה היא קצרה יחסית, ועל מנת להיות מסוגלת להניק למרות התזונה דלת-החלבון האם אוכלת מזון רב לקראת סוף ההריון צוברת שומן, כמו כן היא דואגת לדיכוי מטבולי עצמי‏[18].
  •  מסתבר שהמזיק הגדול ביותר לחקלאות בישראל הוא זבוב הים תיכון...ולא עטלף הפרי כפי שסברו עד לתוצאות המחקרים האחרונים.

    עטלף הפרי ניזון מהפרות הבשלים במיוחד ובכך הוא "מנקה" מהמטעים את הפירות שמושכים זבובים ושאר מזיקים.בכך למעשה עטלפי הפרי מועילים למטעים.ממילא בחקלאות בת ימינו הפרי לא נשאר להבשיל על הצים.אלא נקטף ומבשיל בתוך בתי האריזה והאיחסון.

    בניגוד לעטלפי החרקים הנכנסים לתרדמת חורף במערות מוגנות,עטלף הפרי ממשיך בפעילותו כל השנה,רובו שוכן על העצים.

    עטלפי הפירות חשובים מאוד למערכות אקולוגיות  בעולם בהיותם מאביקים ומפיצי זרעים למרחקים .עץ הבאובב העצום באפריקה תלוי לחלוטין בהאבקה של עטלפי הפירות.בתקופת הפריחה העטלפים באים לשתות מצוף העץ .