פיראטים יהודים בקריביים במאה ה 17
לאחרונה פורסמו מחקרים חדשים השופכים אור על הפיראטים היהודים באזור הקריבים

מאת:
ניסים חיימוב



פיראטים יהודים שפעלו באיים הקריביים

במאה ה-17.

 

תפקידם של היהודים בהיסטוריה של שודדי הים כמעט שלא נחקר עד כה. אך קריצלר, היסטוריון עצמאי, הקדיש את עשרות השנים האחרונות לחקר התופעה החריגה. לדבריו, הפיראטים היהודים היו ברובם צאצאי היהודים שגורשו מספרד ופורטוגל, אשר הפליגו לאמריקה לחפש להם חיים חדשים במקום שבו לא יצטרכו להתחבא מפני האינקוויזיציה. הם תקפו בעיקר את ספינות הצי הספרדי, ולטענתו עשו זאת מתוך רצון לנקום בממלכה שדיכאה את היהודים.

באחד המסמכים שנמצאו : נכתב שבירת האי ננטשה לאחר התקפת פיראטים, ונותרו בה רק "כמה פורטוגלים מהאומה העברית".

הוכחה נוספת לקיומם של הפיראטים היהודים היא כמה מצבות שנמצאו בבית קברות יהודי בג'מייקה, ועליהן צויר סמל הגולגולת הפיראטי.  ישנן טביעות אצבע יהודיות כמעט בכל פרשה הקשורה לשודדי הים או למסעות לעולם החדש.

חלקם היו יהודים בסתר, חלקם היו יהודים גאים, שעמדו בראש ספינות ששמותיהן "הנביא שמואל", "מלכת אסתר" ו"מגן אברהם".

סיפרו על משה כהן הנריקס, פיראט יהודי שהשתתף ב-1628 בשוד הגדול ביותר בהיסטוריה נגד הצי הספרדי; והרב שמואל פלאח, מראשי הקהילה היהודית במרוקו, שפעל כפיראט ונלחם נגד ספינות ספרדיות בשליחותה של ממלכת הולנד. פלאח הקפיד אפילו לשמור כשרות בספינות שלו, והפריש מעשר מהשוד כפי שדורשת ההלכה.

האם לעם היהודי יש סיבה להתגאות במעללי הפיראטים? "נכון שלא כולם היו אנשים טובי לב, אבל הם נלחמו נגד אלה שדיכאו אותם". לדבריו, סיפורי היהודים שנלחמו בספרדים מרגשים תיירים יהודים ולא יהודים.