לידת המלכויות בפורטוגל
לידתה של פורטוגל כצלע מתוך ספרד או חצי האי האיברי היווה לאורך ההסטוריה מאבקים בין שתי המדינות במהלכם הם התמודדו בשליטה על העולם.איני הספרדים נישאו בכל עת לכוון שכנתם ותמיד ניסו לכבוש אותה ואף הצליחו בימיו של פיליפ השני מלך ספר.

מאת:
ניסים חיימוב



לידתה של פורטוגל תוך ציון תרומתם של המלכים

דוכסות פורטו קלה (PORTO CALE) היוותה את הגרעין לבניית ממלכות בפורטוגל.

בשנת 1128 הוכרזה עצמאותה של הדוכסות והיא הפכה לנסיכות עצמאית.בשנת 1139 הוכרז אפונסו אנריקס למלך הראשון של פורטוגל.

בפורטוגל אנו מזהים 3 שושלות שתיים פורטוגליות:בית בורגוניה ובית אוויש  חדירה זמנית של ספרד לזירה בשנת 1580 אוחדו ספרד ופורטוגל - שושלת בית האבסבורג תחת שרביטו של המלך פיליפ השני.

להלן איזכור המלכים שלקחו חלק חשוב בתולדות פורטוגל:

 

המלך אלפונסו השלישי

(מאה ה 13)

הפך את ליסבון לבירת הממלכה.

המלך דניש (1290)

בימיו הפורטוגזית הפכה לשפה הרשמית ,במקום הלטינית.

אפונסו ה 4 ( מאה ה 14)

בימיו מתחיל קרע חמור בין ממלכת פורטוגל לבין שכנתה ספרד.כמו כן הוא הורג את  פילגש בנו פדרו ואת 4 ילדיה.פדרו מורד באביו ועולה לכס השלטון.

פרננדו הראשון

שאף לאחד את פורטוגל וקסטיליה תחת שילטונו.מחתן את ביתו ביאטריס עם חואן הראשון מקסטיליה.לאחר מותו שולטים בכתר הפורטוגזי בלבד. (1383)

ז'ואאו הראשון

בעקבות מרד שבו מוכתר ז'ואאו הראשון למלך,מתחתן עיפ פיליסה ביתו של הדוכס מלנקסטר.נכרתת ברית "ווינזור " להגנה וידידות עם אנגליה.

אנריקה הספן

בנו של ז'ואאו הראשון .בגיל 19 הוא משתתף בכיבוש של עיר מסחר חשובה בשם "סאוטה", לחופי הים התיכון, בקרבת מיצרי גיברלטר. עיר זו, שהייתה שייכת עד אז למוסלמים, הייתה מרכז סחר חשוב של זהב ותבלינים מאפריקה. בעקבות כיבוש זה לוקח על עצמו אנריקה לחקור את חופיה המערביים של אפריקה בניסיון לגלות נתיבי מסחר חדשים. 
 חוץ מלהרוויח עוד כסף, לכבוש ולנצר את את הפאגאנים באפריקה ולזכות בתהילת עולם, אנריקה היה פשוט סקרן. הוא התמקם במקום שנקרא "סגרש", בפינה הדרום מערבית של פורטוגל, ומשם ניהל את מה שנחשב עד היום למסע המחקר המודרני הראשון.

 

מנואל הראשון

1495- 1521

מגבש את הסגנון  המיוחד לו הנקרא מנואלי- מןפיע במנזר ז'רונימוש שברובע בלם. נבנה עים שובו של וואסקו דה גמא ממסעו המוצלח להודו.וכאות הוקרה לאלהים על עזרתו לגילוי הנתיב הימי לארץ זו.

האינקביזיציה מגיעה

לאחר מותו של מנואל הראשון מגיע האינקביזיציה לפורטוגל.

פיליפה השני מלך ספרד

לבית אהבסבורג

שולט גם על פורטוגל עד שנת 1640.

הדוכס לבית ברגנסה (שושלת חדשה) הוכתר למלך- ז'ואאו ה4

בעקבות מרד עולה שושלת חדשה BRAGANCA

ז'ואאו ה5

בימיוהתעדק הקשר עים האנגלים .האנגלים מצידם ניצלו את הקולווניות שברחבי העולם ניצול כלכלי

ז'וזף הראשון 1755

והמרקיז פומבל

(את התואר קיבל 1770)

קשור לליסבון ולרעידת האדמה שהרסה את העיר  ב 1755 .המלך ממנה את אחד משריו –המרקיז פומבל למלאכת השיקום. כמו כן מונה כראש ממשלת פורטוגל באמצע המאה ה-18, תחת שלטון המלך ז'זף הראשון. באומרו: "מה עכשיו? נקבור את המתים ונאכיל את החיים". על אף גודל האסון, תוך שנה נבנתה ליסבון מחדש. העיר חדשה אופיינה בכיכרות גדולות ושדרותרחבות. ששאלו אותו מדוע בהנ רחובות כה רחבים הוא ענה: "יום אחד הם יהיו קטנים".

 

ככל שגדל כוחו, כך גם גדל מספרם של אויביו.  הוא מצמצם את זכויות האצולה והכניסיה . התנגד לתנועת ה"ישועים".

הוא ביצע רפורמות גדולות בחינוך: הוא יצר את הבסיס לבתי ספר חילוניים ברמה היסודית והתיכונית, יצר מאות משרות הוראה, פתח את מחלקות המתמטיקהומדעי הטבעבאוניברסיטת קוימברהויזם מסיםחדשים למימון הרפורמות האלו.

בנוסף, ביצע דה מלו שינויים משמעותיים בכלכלה, כשיצר מספר חברות וגילדות במטרה לווסת כל פעילות מסחרית. כמו כן, הוא גידר את האזור בו הופק ייןהפורטכדי להבטיח את איכותו של היין. הייתה זו הפעם הראשונה באירופה שנעשה פיקוח על איכות היין ועל הפקתו.

 

פלישת נפולאון ב 1807

פורטוגל סופגת מספר מכות: פלישת נפולאון ב 1807,ואובדן ברזיל ב 1825 .

1910 סוף למונרכיה

סלילת הדרך להפיכה הצבאית בשנת 1926 שדירדרה את המדינה לדיקטטורה שבראשה עמד אנטוניו סלאזר שעמד בראשה עד  1974