יהודי בלמונטה ,סיפורם המופלא של אנוסים שחלקם שב לחיק היהדות
יהודי בלמונטה , כאן מובא סיפורם המרתק של אנוסים שחלקם שב לחיק היהדות.

מאת:
ניסים חיימוב



 

בלמונטה הוא כפר קטן המכיל כ 3000 תושבים,מצוי בצפון המדינה בסמוך לגבול ספרד.

 סיפור של הקהילה היהודיתבאזור התחיל  במאה ה-15. אורך מאות שנים שמרו האנוסים או בכינויים הנוצרים החדשים  על יהדותם בסתר, עד שהתגלתה ב-1917.

ב-1917 ביקר בעיירה שמואל שוורץ, מהנדס יהודי מפולין, ומצא בו משפחות אשר שומרות על מנהגים יהודיים וסבורות שהן ממוצא האנוסים. הוא הביא מידע זה לידיעת העולם. בתחילת שנות התשעים של המאה ה-20קיימה הרבנות הראשית לישראלמבצע "השבה ליהדות", בו גויירותושבים שנחשבו לאנוסיםבאזור בלמונטה. כיום קיימת במקום קהילה יהודית, רובה של נשים, העוסקות בעיקר במסחר בבגדים משומשים - עיסוק מקובל בקרב היהודים בעבר. ב-17 אפריל 2005 הוקם בעיירה מוזיאוןיהודי (Museu Judaico de Belmonte) המתאר את ההיסטוריה היהודית במקום.

ברקע הייתה האינקוויזיציה שכפתה על תושבי פורטוגל להתנצר פעולה שגרמה לכך שדווקא כאן ניסו היהודים לשמור אל דתם בסתר.  האנוסים (כמאתיים משפחות) באזור פעלו בעבר כ"קהילה" סמויה. ללא ידיעה של שכניהם, הם שמרו על מנהגים יהודיים ונמנעו מנישואיםעם תושבי העיירה הגויים במשך מאות שנים. עם זאת, הם נחבאו, כפי שהיה מקובל אצל האנוסים החוששים לחייהם, בגלל סכנת ההלשנה לאינקוויזיציה. אין הוכחות לשרידותם בחמש מאות שנה דווקא בעיירה. יחד עם זאת, אין גם עדויות השוללות את הגעתם לבלמונטה רק בתקופה מאוחרת יותר.

מתוך 35 משפחות שידוע שחזרו ליהדות, קיימים צאצאים של שלוש משפחות מקוריות: מנדש, הנריקש ואוליביירה. קריאת התורההיא בשפה הפורטוגזיתוסידורי תפילהכתובים באותיות לטיניות.

בעיירה מוצב שלט בו נכתב: "כאן בבתי הכפר קיימו בסתר את מצוות היהדות במשך 500 שנה, מ-1492עד 1992. הם העבירו את המסורת בעל פה מדור לדור, קיימו בחשאי את השבת ואת ימי ראשון קיימו לעיני השכנים מסביב, נזהרים שלא למעוד בין מנהגי היהדות והנצרות, מחשש ליפול לידי האינקוויזציה ומרתפיה . להלן קטע מתוך שלט החקוק באבן זיכרון אשר בכניסה לבית הכנסת:" כאן הנשמה היהודית לא הלכה לאיבוד, כאן הנשמה היהודית נשארת לעולם. ומתוך העבר יקום העתיד".