המסדר הטמפלרי והקשר שלו לפורטוגל
בכתבה זו נספר את סיפורו של המסדר הטמפלרי- אבירי ההיכל ואת הקשר שהי לו מצד אחד לארץ הקודש ומצד שני לםורטוגל.

מאת:
ניסים חיימוב



מסדר הטמפלרים והקשר לפורטוגל

מסדר הטמפלרים- אבירי ההיכל,נוסד בידי אבירים צרפתיים בסביבות השנה 1119 כדי להגן על עולי הרגל לארץ הקודש.ניתן לומר שמסדר זה היה דתי למחצה,

הטמפלרים היו מאורגנים בקפידה ,בשנת 1139 הם קיבלו את סמכותו של האפיפיור והיוו גורם חשוב בהגנה על מדינת הצלבנים ועל ארץ הקודש.

בפורטוגל מילאו הטמפלרים תפקיד חשוב בגירוש הערבים ,אט אט גדל רכושם הם השתלטו על אדמות ,בנו מבצרים ,חלקם אף קיבל תוארי כבוד בתמורה לעזרתם הצבאית.תוך זמן קצר צבר המסדר נכסים לא רק בפורטוגל אלא בכל רחבי אירופה ובארץ ישראל.

במהלך הזמן הפך גוף זה לבנק המספק כסף למלכים לעולי הרגל.במאה ה 14 צבר כוח רב מזה של המלכים באותה עת.וידוע שמלך צרפת פיליפ הרביעי חשש מכוחם המתגבר והחליט לצאת למסע רדיפות אחריהם ובתמיכת האפיפיור הצרפתי קלמנט החמישי ,הוא אסר את חברי המסדר,האשימם בכפירה והחרים את נכסיהם.בשנת 1314 הועלה למוקד ראש המסדר האחרון בצרפת.

בפורטוגל המשיך דון דיניש את המגמה הצרפתית ופיזר את המסדר בשנת 1314,אך התחקם והקים אותו מחדש כעבור זמן מה תחת השם:"המסדר הישועי" שהיה בשליטה מלכותית. הוא ניצל את עושרו של המסדר למימון מסעי התגלית האשונים של אנריקה הספן שאף היה בראש המסדר בשנים 1417-1460 .

המאה ה16 הוביל דון ז'ואו השלישי את הטמפלרים לתקופה צנועה יותר בה התמקדו בחובותיהם כנזירים.בשנת 1834 פוזר המסד סופית ,יחד עם כל שאר המסדרים הדתיים.

בטומאר הייתה המפקדה של המסדר הטמפלרי האגדי.האתר כיום מוכר ע"י אונסקו מכיל שאטנז של אדריכלות-גותי,מנואליתוטיפת רנסנס.