שיטת שני המטבעות בקובה
כדי להמחיש לאן פניה של קובה ברצוני להביא כאן מקרה של רופא,ד"ר מ" לדבריו הוא משתכר כרופא כ 35 CUC עבור עבודה מתישה במשמרות של 24 שעות בבית החולים כ4 ימים בשבוע ,בשאר הזמן הוא נוהג במונית (מכונית רוסית ישנה) ובחודש אחד עבודתו הצדדית (בעיקר מסיע תיירים) מניבה הכנסה ב CUC הגבוהה פי 15 ממשכורתו כרופא.

מאת:
ניסים חיימוב



לקובה שני מטבעות (CUC )

ה CUCמייצג את המושג "פזו קובני הניתן להמרה" והוא אחד משני המטבעות הרשמיים של קובה. ה CUCהוכנס לשימוש לפני 10 שנים כתחליף לדולרים ומטבעות זרים אחרים שהחלו להציף את המדינה ולגרום בה שיבושים אחרי קריסת ברית המועצות בשנת 1991.לפי ההנחיה הממשלתית כלשונה CUCנועד לסחורות ושירותים הקשורים באופן כלשהו לזרים. חשבונות של מלונות ,עסקות בינלאומיות וכו"ו.  CUCאחד שווה שווה בערך לדולר אחד.

הקובנים מקבלים את שכרם בפזו הלאומי הקובני.פזו אחד שווה ל 1/24 CUC.בקובה הסוציאליסטית משכורות המדינה הן קבועות:ועד 2012 נעו בין 250 (11$ ) ל900 (40 $ )פזוס לחודש.

כיום הכוון משתנה מעט ויש תמריצים  במטבע  CUC   כתוספת למשכורת המשולמת להם בפזוס,כך מעלים את התקרה ויוצרים זיקה גדולה יותר בין השכר לתפוקה .מנסים לשנות את האימרה "הם מעמידים פנים שהם משלמים לנו,ואנחנו מעמידים פנים שאנחנו עובדים".