הריפוי בשיטות המאיה
שימוש בכנסיה כחלל מקודש המשמש לעריכת טקסי ריפוי קיים בזמננו.הקדושים שמעטרים את הקירות עברו "הקדשה והסמכ" בכנסיית סן קריסטובל והועברו בתהלוכות חגיגיות מהכפרים שבהם האלים העליונים.

מאת:
ניסים חיימוב



ריפוי בשיטות המאיה

המצרכים הנדרשים לריפוי :פרחים,נרות,קטורת שרף ריחני ואלומות שיחי מרפא.שימוש במשקב מוגז עוזר להיפטר מרוחות רעות,אלו יוצאות מהגז מבעבע ופורץ מין הגוף.ביצה שמעבירים על כל חלקי הגוף מנקזת לתוכה  את עין הרע (ממצב פנים הביצה ניתן ללמוד מה טיב המחלה)איבוק קפגני של הגוף,בתרנגולת שסופה להיערף ככפרת הנשמה אחרי שספגה מהגוף את הרוחות הרעות,הטקס ייחתם ביריקת פוש על פני החולה,הנחשבת סגולה להסרת רוחות רעות.

בני המאיה מייחסים את תחלואיהם למצב של אובדן חלק נשמה .הם מאמינים שלאדם 13 חלקי נשמה,שעלולים להפגע עקב רשלנות,טראומה ,קללה או זעם האל. לפי גירסתם - כל אדם חי בכפילות ,עם נפש תאומה  תאומה שמתגלמת בבעל חיים.הנפש התאומה הזו- מתגלה במהלך הטכס.לפעמים המצוקה היא של הנפש התאומה ואז צריכים לצאת למסע בעולמות נסתרים כדי לטפל ההעיה.

תרבות המאיה היא תרבות של טבע.תפיסת הריפוי מהיא הוליסטית.לפי אמונתם האדם האדם חי ופועל בתוך רשת מסועפת שמחברת אותו לקהילה.

אל הטבע ואל האלוהיות,וכולם קשורים זה בזה.בעיה באחד מהם עלולה לגרום למחלה.בני המאיה מאמינים בהדדיות: למרות שהמחלה היא אישית ,המשפחה והקהילה מעורבות בהכנות ובביצוע של טקס הריפוי,הטבע נרתם להעניק את סודותיו באמצעות צמחי מרפא והאלוהיות מעניקות את ברכתן,ללא המאמץ המשותף אין סיכוי להחלמה.המרפאים הם המנצחים על הטקס.הם המנהלים משא ומתן עם "היסודות העלומים הקובעים"ועם האלמנט שנפגע.

להיות מרפא זה ייעוד,נבחרים אלה שהייתה להם התגלות.חלק מהסודות ומהידע המקצועי מתגלה אליהם בחלום.למרפא ידע רב בתורת העשבים וצמחי המרפא,

במלאכת הריפוי משתמשים בנרות בצבעים ובגדלים שונים לדוגמא: הנרות הלבנים מיועדים לחיזוק שלוות הנפש.הכתומים כדי להפטר מאנרגיה שלילית,הירוקים לריפוי ממחלה,הזהובים כערובה לאושר,ובשחורים משתמשים במקרים קשים כדי להוליך שולל את הרע.

כמו כן משתמשים בתערובת לעיסה מקומית המיוצרת מערבוב שום,גיר ועלי טבק,ומיועדת להרחיק רוחות רעות,קנאה,כאב בטן וסחרחורות.