הונגקונג,סינגפור,מקאו דף מידע
בכתבה זו נציג מראה לכוון המדינות המתפתחות הונג קונג מקאו וסינגפור.נציג את הפלא הכלכלי הטמון במדינות הללו שהפכו לשם דבר העולם כולו.כתבה זו הוכנה בעקבות סיור שערכנו לארצות הקסומות הללו.

מאת:
ניסים חיימוב



הונג קונג , מקאו ,סינגפור  - דף מידע

הונג קונג  שטחה 1000 ק"מ ,אוכלוסיה כ 7 מיליון.

פרוש השם הונג קונג: "הנמל הריחני".

שילובמדהים של מסורת סינית וקולוניאליזם בריטי בקניון הגדול בעולם. לצד גורדי השחקיםומרכזי הקניות ההומים הונג קונג מציעה גם אתרים מעניינים: מקדשים שלווים ואיים קסומים יש בהונג קונג שווקים אקזוטיים, כמושוקהציפורים,שוק הפרחים, שוק הנשיםושוקהלילה של רחובטמפלוגם מטבח עשיר ומגוון.בקיצור -קשה להישאר אדישים לאי המרתק שלא נח לרגע.

 דגל הונג קונג בשנים 1959-1997

עד 1997 הייתה מושבה בריטית ששטחה הכולל כ 1000 קמ"ר והיא מאחדת את האי הונג קונג עם 235 איים נוספים,קאולון (שמשמעו בסינית תשעת הדרקונים.) וה"טריטוריות החדשות" השוכנות על היבשת ומהוותכ 95% .מאז האיחוד נוצרה הסיסמא: "מדינה אחת שתי שיטות".

משטר:אזור מנהלי מיוחד ברפובליקה העממית של סין.

להונג קונג כלכלה משגשגת, אחת החופשיותביותר בעולם, המבוססת במידה רבה על סחר בינלאומי. למרות היותה אי קטן בגודלו, הונג קונג תופסת את המקום העשירי בעולם בהיקף הסחר שלה ומהווה את מרכז הבנקאות ה-11 בגודלו בעולם. המטבע בהונג קונג הוא דולר הונג קונגי.תמ"ג  381,700$ (דרוג- 35 בעולם).  תמ"ג לנפש 53,665 $ (דירוג 10 בעולם)

צפיפות: הונג קונג מדורגת במקום ה4 בעולם.

המטבע: דולר הונג קונג.

היסטוריה על קצה המזלג:הונג קונג הושפעה משלוש"מלחמות האופיום" 1860-1842 בין בריטניה לסין.לאחר מלחמת האופיום ה 2- ב 1856 הונג קונג הפכה למושבה בריטית. בשנת 1898 נחתם ביניהן חוזה חכירה ל 99 שנים הכולל את השטח הידוע כ"טריטוריות החדשות .(עד 1997).בשנים 1941 -1045 נכבשה ע"י היפנים לתקופה קצרה ושוב חזרה לידי הבריטים. לאחר מהפכת התרבות של מאו ב 1976 ברחו המוני סינים להונג קונג.

 

 

 

 

 

סינגפור עיר / מדינה

שוכנת באי מדרום למלזיה.שטלח 633 קמ"ר,מס" תושבים – 4.3 מיליון.בעבר הייתה מושבה בריטית נידחת. כיום מדינה (עיר) מדרנית.

מרכיב האוכלוסיה: 76.8 % סינים, 7.9 % הודים ,13.9% מלאים.

שלטון:ריכוזי,בראש סינגפור עומד נשיא, אך סמכויותיו סמליות. את התפקידים ממלאת ממשלהשמוביל אותה מנהיג הרוב בפרלמנט. קביעת אזורי הבחירה היא שרירותית ונעשית בידי מפלגת השלטון ה-PAPבהתאם לצרכיה האלקטוראליים.

מועמדים יריבים סובלים ממסע רדיפה, שנעשה לעתים בסיוע המערכת המשפטית. עם זאת, מערכת המשפט נחשבת להוגנת ולא מושחתת כאשר היא עוסקת בעניינים כלכליים ואישיים ולא פוליטיים. העיתונות, הרדיווהטלוויזיהבמדינה נשלטים לחלוטין בידי הממשלה.

כלכלת סינגפור היא כלכלה מפותחת המבוססת על שוק חופשי. כלכלת סינגפור נסמכת על ייצור וייצוא מוצרי אלקטרוניקה, ביוטכנולוגיה, פרמצבטיקה, כימיקליםוכן על היותה מרכז פיננסיםומסחרחשוב. נכון לשנת 2012 סינגפור מדורגת ככלכלה השנייה הכי חופשית בעולם . נוסף על כך, בסינגפור נהוג סחר חופשיומיסוינמוך. הבורסה שלה הפכה לאחת הבורסות החשובות בעולם.מאז שנת 1961, צמחה כלכלת המדינה בקצב מרשים של כ-7.5% בשנה, והיא נמנית עם "ארבעת הנמרים של אסיה", יחד עם הונג קונג, דרום קוריאהוטאיוואן. עם זאת, המיתון הכלכלי העולמי לא פסח על סינגפור, בשנת 2001נרשמה צמיחה שלילית בשיעור של 2%, אך בשנים שלאחר מכן הכלכלה חזרה לצמוח בקצב הרגיל. נכון לשנת 2011 התוצר הלאומי הגולמילנפש בסינגפור הוא 60,500$, מהגבוהים בעולם. סינגפור ידועה לטובה גם בנמלים שלה. הנמלהימי שלה הוא מהפעילים בעולם ושדה התעופה צ'נגישבה ידוע ביעילותו וביופיו, ונבחר כנמל התעופה הטוב ביותר בעולם ב-2013. חברת התעופה"סינגפור איירליינס" נחשבת לאחת מהטובות בעולם. ערך המטבע הסינגפורי: 1 דולר סינגפורי= 2.91 שקל.

כלכלתה של סינגפור נחשבת לבלתי מושחתת, ומאופיינת בתחרותיות, חריצות ופריון גבוה. אחוז האבטלהבה נמוך ועומד על כ-2%. במדינה עובדים זריםרבים המהווים כשליש מכוח העבודה.

רחוב אורצ'רד, רחוב הקניות המרכזי של סינגפור הוא אחד ממרכזי הקניותהנחשבים וההומים בעולם.

החינוךהסינגפורי מבוסס על שינון ולמידת כללים יותר מאשר על יצירתיות .בשל כך מקבלים הסינגפורים דירוגים מצוינים ברבים מהמדדים החינוכיים, אך נתקלים בבעיות בכל הנוגע לטיפוח חשיבה עצמאית.יש עידוד רב (ולפעמים מלחיץ) למצוינות.

בנוסף לאנגלית, לומדים בבתי הספר מנדרינית, מלאיתוטמילית. כל תלמיד רשאי לבחור אחת מהן (על פי רוב יבחר שפה התואמת את מוצא)

הסינגפורים אימצו את המודל הסיני באשר להגבלת הילודה .הריסת מבנים,פינוי תושבים ממקומם והעברתם למקומות אחרים כשהיה צורך בכך.ישנם חוקים מחמירים למניעת פשע,שמירה על הניקיון.נוצר מצב שמרבית התושבים משתפים פעולה בנושא ההגבלות של הממשל.בסך הכל המדינה הפכה ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת ועוד בקנה מידה בינלאומי.

פרוייקט "עיר ללא משכנות עוני" – ארגון צגורים מחדש ,הריסת הבתים הישנים לטובת בניית שכונות חדשות המכונות "ערי דירות".נבנו בתים גבוהים ובמקביל שופרו תשתיות התחבורה :תחתיות ותחבורה ציבורית זמינה ובמקביל – צימצום מספר כלי הרכב הפרטיים.

 

מקאו

מיקום – כ 70 ק"מ מערבית להונג קונג. מורכבת מחצי האי מקאו (ים סין הדרומית) ומהאיים טייפה וקולואנה המחוברים בינהם (ליבשת סין) באמצעות גשרים. חצי האי מקאו, ששטחו 7,850 דונם והוא מחובר לסיןבמצר יבשה, האיים : טייפה(5,800 דונם) וקולואן(7,800 דונם). אורך קו החוף הוא כ-40 ק"מ. מקאו מרוחקת כ- 150 ק"מ מגואנגג'ואובירת המחוז. חצי האי מוקף בנהר ג'וג'יאנגשהוא הנהר השלישי בגודלו בסין, ושפכו מגיע למזרחו של נהר סיג'יאנג

מאמצע המאה ה-19ועד העברתה לריבונות סינית בשנת 1999, הייתה מקאו מושבה פורטוגזית. מקאו החלה להיות מיושבת בפורטוגזים בשנת 1557, והחל מ-1670נחכר השטח מסין, על אף שלא הייתה העברת ריבונות רשמית. מקאו שיגשגה כנמלועמדה בניסיונות של ההולנדיםלכיבוש במאה ה-17.

 כיום מוגדרת "אזור מנהלי מיוחד" (בדומה להונג קונג) תחת השלטון הסיני, מעין אוטונומיה בתוך הרפובליקה העממית של סין. בראש האזור המנהלי המיוחד של מקאו עומד "ראש המנהלת" ( Chefe do Executivo de Macau), אשר ממונה על ידי הממשלה המרכזית של סין, לאחר שנבחר בידי ועדה. ראש המנהלת ממונה על 'ועד המנהלת', קבינט המונה 7-11 חברים.

בית המחוקקים של מקאו הוא "האספה המחוקקת", המורכבת מ-23 חברים, 8 מהם נבחרים, 8 נוספים מהם ממונים כנציגי קבוצות וארגונים, ועוד 7 שממונים על ידי ראש המנהלת. המועצה המחוקקת אחראית על חקיקה כללית.המערכת המשפטית של מקאו מבוססת בעיקר על החוק הפורטוגזי. למקאו יש מערכת שיפוט עצמאית, הכוללת בית משפט גבוה - "בית המשפט לערעורים סופיים" (Tribunal de Ultima Instancia). השופטים נבחרים על ידי ועדה מיוחדת, וממונים על ידי ראש המנהלת.

במקאו תוחלת החייםהגבוהה בעולם, העומדת על כ-84.36, נכון לשנת 2009. מקאו היא המדינה הצפופהבעולם עם מעל 20,000 אנשים לק"מ רבוע.

אוכלוסית מקאו מורכבת ברובה מסינים ומיעוט של כ 6% פורטוגלים.שפות:סינית מנדרינית וקנטונזית ופורטוגזית.

הכלכלה של מקאו מבוססת בעיקר על תיירות, אך גם על טקסטיל, הימורים למיניהם, וייצור זיקוקין די-נור. הניסיונות לגוון את כלכלת מקאו הביאו לשיפור בתעשייה הזעירה, כגון בייצור צעצועים, פרחים מלאכותיים, ומוצרים אלקטרוניים למיניהם. תעשיית טקסטיל היא מקור שלושת רבעי מרווחי הייצוא של מקאו, וההימורים מהווים יותר מ-40% מהתמ"ג.

יותר מ-8 מיליון תיירים ביקרו במקאו בשנת 2000. למרות המספר ההולך וגדל של תיירים מחוץ לסין, רוב התיירים שבאו למקאו הם אזרחים סיניים. לאחרונה החלו לפעול במקאו כנופיות אלימות, דבר שעלול לפגוע בתיירות למקאו. במשך ארבע השנים האחרונות, שיעור הצמיחה של כלכלת מקאו הוא כ-10% בכל שנה.

אתרים חשובים:מקדש א מה- מוקדש לאלה מקומית,אלת הימאים ויורדי הים.הריסות כנסיית סאן פאולו – מהמאה ה15 נשתמרה להפליא החזית. מבצר מונטה / מוזאון מקאו – המוזאון נמצא במבצר מיקומו לא הרחק מכנסיית סאן פאולו ואתרי הקזינו המרשימים שיזכירו לחלקנו את המלונות בלאס ווגאס.

ניסים הדרכת טיולים   0544761874

www.nissimguide.tk

nissim.haimov@gmail.com