מאפיינים באדריכלות פורטוגל
הסגנונות הייחודיים לפורטוגל : 1. הסגנון המנואליני ,סגנון המשלב מוטיבים ימיים (פורטוגל הייתה מעצמה ימית באותה העת) 2. אריחי קרמיקה מצויירים המכונים אז'לז'ו aziulrjo כשמרביתם בגוונים רבים של צבע כחול – מונוכרומטי.

מאת:
ניסים חיימוב



הסגנונות הייחודיים לפורטוגל :

1.      הסגנון המנואליני ,סגנון המשלב מוטיבים ימיים (פורטוגל הייתה מעצמה ימית באותה העת)

2.      אריחי קרמיקה  מצויירים המכונים אז'לז'ו aziulrjoכשמרביתם בגוונים רבים של צבע כחול – מונוכרומטי.

מיקומה הגיאוגרפי וגם כיבושיה הרבים וכמעצמה ימית וכמו כן היא עצמה נכבשה המקרים רבים חשפו אותה לסגנונות שונים.

האומנות התמקדה במונומנטים ועיטורים סביב הכנסיות והמנזרים הרבים שנבנו בה לצרכים מקומיים וכם כאכסניה לעולי הרגל שהגיעו אליה (פטימה) או אלה שעברו דרכה לכוון סנטיגו דה קומפוסט לה.

הסגנון הרומנסקי:הגיע לפוטוגל קצת מאוחר (בשלהי המאה ה12).הרקע : המסדר הבנידיקטי והמסדרים הדתיים האחרים. סגנון זה התאפיין בכבדות –בניה מבוצרת,לא לגובה כפי שהתפתח מאוחר יותר בסגנון הבנייה הגותי.הטמפלרים וההוספיטלרים האבירים היו אחראים על הגנת הגבולות וההגנה על עולי הרגל.כמו כן היו מלכים קתולים אשר עודדו (ואף מימנו) בניית מנזרים ,כנסיות וקתדרלות (לדוגמא  המלך אפונסו הנריקש שהקים את מנזר סנטה קרוז בעיר קוימברה.

לקראת סוף המאה ה 15 מתפתח הסגנון הגותי,תחת השפעת האומנות האיסלמית והשפעות מכוון ספרד. כאן גם מופיעים קישוטי האריחים כערך מוסף- אריחים המכונים - אז'ולז'.וכמו כן מתחיל להכנס הסגנון המנואליני(או גותיקה מנואלינית) שהתפתח בשני: 1490 – 1520 (על שם מנואל הראשון שאף יזם בנייה של 62 מבנים ארכיטקטונים ).סגנון זה ידוע בהידורו ובמורכבות קישוטיו,המשלב אלמנטים ימיים וייצוג תגליות ממסעותיהם של ואסקו דה גאמה  ופדרו אלברש קברל. למעשה יש לנו כאן סינתוז  של גותיקה מאוחרת בשילוב האלמטים המנואלים המובילים בסופו של דבר לאדריכלות הרנסנס.

הסגנון הקישוטי מתאפיין בקישוטים וירטואוזים ומסובכים בשערים בחלונות בעמודים ובארקדות.כמו כן בתקופה זו שבה האימפריה הפורטוגזית התפשטה גם לעבר הודו סרילנקה  ואפריקה וגלוי ברזיל.חדרו השפעות ממחוזות אלו כמו ייבוא אלמנטים ממקדשים בהודו המזרחית.

דגש על עבודות האבן בתקופה המנואליתית

שימוש ניכר באלמנטים שניתן למצוא על ספינות:מכשירי ניווט,עוגנים,שרשראות עוגן,חבלים וכבלים,הגאים ועוד.

אלמנטים הקשורים לים כגון צדפות,פנינים ומיתרים של אצות.

סמלים נוצריים כגון צלב מסדר ישו הפורטוגלי (המקשט גם את ספינות הצי הפורטוגזי),אלמנטים מארצות שהתגלו על ידי הפוטוגזים במסעותיהם הימיים.

עמודים המגולפים כמו חבלים מלופפים,קשתות חצי מעוגלות (במקום הקשתות הגותיות המחודדות)