יפן- השפעות מיליטנטיות של המערב מסוף המאה ה19 ועד המאה ה 20
במחצית השנייה של המאה ה19 למדו היפנים גם את נושאי הצבא והחוקה מהגרמנים. בתחילה נבנה הצבא היפני החדש על פי הדגם של הצבא הצרפתי,שנחשב אז לטוב בעולם.

מאת:
ניסים חיימוב



יפן - השפעות מיליטנטיות של המערב מסוף המאה ה19 ועד המאה ה20.
במחצית השנייה של המאה ה19 למדו היפנים גם את נושאי הצבא והחוקה מהגרמנים. בתחילה נבנה הצבא היפני החדש על פי הדגם של הצבא הצרפתי,שנחשב אז לטוב בעולם.
אולם כאשר ניצחה פרוסיה את צרפת בשנת 1871,הוחלט לאמץ את הדגם הגרמני.על פי המלצתו של רב סרן קלמנס מקל מגרמניה אימצו היפנים את האירגון, הטקטיקה והאסטרטגיה של הצבא הגרמני.הצבא היפני הוכפף ישירות לקיסר והפך לגורם עצמאי במדינה.
כאשר החליטו שליטי יפן בסוף המאה ה19 לחבר חוקה מודרנית לארצם,נראה להם הדגם הגרמני כמתאים ביותר.נראה עדיף על פני הדיקטטורה ששררה ברוסיה הצארית,הפילוסופיה הגרמנית נקלטה ביפן וקאנט והגל היו פופולאריים באוניברסיטאות היפניות.
יפן החלה לפזול גם לכוון הדגם הבריטי.השפה האנגלית נקבעה כשפה הזרה הראשית בבתי הספר והתרגום  הלועזי הרשמי של החוקה היה בשפה האנגלית.
ביפן היה כוחו של הקיסר סימלי בלבד לא הייתה לו הסמכות לפטר או למנות ראשי ממשלה,הבית העליון של הפרלמנט היפני הוקם לפי הדגם של בית הלורדים הבריטי והצי היפני הוקם על פי דגם שנבנה ע"י קציני צבא בריטים ששימשו כיועצים.יפן שאפה להיות בריטניה של המזרח .בשנת 1902 כרתו יפן ובריטניה ברית צבאית,שהייתה בזמנו מכוונת כנגד רוסיה וגרמניה..כאשר פרצה מלחמת רוסיה יפן שנתיים לאחר מכן,הייתה גרמניה בעלת בריתה של רוסיה הצארית,אויבתה של יפן,והיא הגישה סיוע לצי הרוסי שהיה בדרכו להילחם ביפן.
אחרי נצחונה של יפן על סין ב1895,הוא כינה את יפן כ"סכנה הצהובה".בשנת 1914 כשפרצה מלחמת העולם הראשונה הכריזה יפן מלחמה על גרמניה,וכבעלת בריתה של בריטניה כבשה את הבסיס הגרמני בחצי האי שנדונג בסין.כיבוש זה היה הניצחון הראשון של בעלות הברית במלחמת העולם הראשונה.
לפי בקשתה של בריטניה התפרס הצי היפני באוקיינוס השקט,ההודי ובים התיכון כדי להגן על אוניות בריטיות.