יפן - היאקוזה
ישנו פרדוקס גדול שהמשטרה זקוקה ליאקוזה כדי לרסן את כנופיות הפשע הלא מאורגן.

מאת:
ניסים חיימוב



היאקוזה

זהו ארגון פשע מאורגן המונה כמה כנופיות ,שחבריהן בולטים ברחובות הערים בחליפות המצועצעות ,הצבעוניות שלהם,בעניבות רחבות וצעקניות,בשער קצוץ ובהתנהגות קולנית.

ארגון היאקוזה בעל מסורת בת מאות שנים,לכל ארגון יש סמל וסיסמה ולוגו משלו.הם אף משתמשים בכרטיסי ביקור המזכירים באותיות של קידוש לבנה את שם הארגון.

היאקוזות ביפן סמוכים ובטוחים כי הם ממלאים פונקציה חברתית חשובה.לטענתם ,אלמלא הארגון שלהם לא היה לבני נוער המגלים נטיות אנטי חברתיות לאן לפנות,ויפן הייתה הופכת למדינת פשע כדוגמאת ארצות הברית כנופיות היאקוזה מקבל לשורותיה גם בני מעמד נמוך ומנודה.

הפרדוקס הוא שיש קשרים הדוקים בין המשטרה ליאקוזה .וזאת כדי לטפל בפשע הלא מאורגן.מערכת היחסים התקינה עם המשטרה תוכל להמשיך ולהתקיים כל עוד לא יסחרו חברי הכנופיות בסמים ודם נקי לא יישפך.ישנם מקרים שבהם יעדיפו מנהיגי הארגונים לשמור על שקט תעשייתי עם המשטרה,ויסגירו לידיה חברים שהפרו את הכללים של הארגון.

למרות היחסים הרגועים ושיתוף הפעולה בין המשטרה וארגוני הפשע עומדת המשטרה על המשמר מפני ניסיונות למזג את ארגוני הפשע,לכלל סינדיקט אחד כלל ארצי,דבר אשר עלול לסכן את מרקם היחסים העדין ביניהם.

מידי פעם כאשר ארגוני היאקוזה בולטים יותר מידי בשטח,מושמעים ביפן קולות הקוראים למחוץ אחת ולתמיד את הארגון.המשטרה מגיבה אך באון לא רציני ומבצעת מספר מעצרים אך למעשה באויר מרחף הצורך לשמור על המרקם העדין ביניהם.

לאחרונה התקבל בפרלמנט חוק אשר מגדיר את פעילות הארגון כבלתי חוקית.מאז ההחלטה אסור לחברי הארגון אפילו לרמוז על כך שהם חברים בארגון.שי לכך שאדם נראה כיאקוזונר – הוא בצרות.אמנם החוק עדיין אינו מבוצע בפועל.