שימוש "מיוחד"במוטות הבמבוק-וויטנאם
הסיפור שלפניכם נראה בלתי אפשרי אבל בוויטנאם כנראה הכל אפשרי.

מאת:
ניסים חיימוב



שימוש מקורי במוטות הבמבוק-וויטנאם

הצי המונגולי הפליג דרך שפך הנהר בק-דאנג(Back Dang) מערבה לכיוון האנוי. צבא הקיסר הוויטנאמי הופתע ונסוג נסיגהטקטית לפנים היבשת, התארגן לקרב, ובשיא הגאות תקף את צבאו של קובלאי-חאן. כעבור כמה שעות נאלץ הצי המונגולי לסגת במורד הנהר. בזמן הקרב, תקעו יחידותוויטנאמיות אחרות מוטות במבוק בעלות ראש מחודד בשפך הנהר, וכשהגיעו ספינותיושל הצי המונגולי שנסוג במורד הנהר, הן עלו בזו אחר זו על שרטונות. חלקן נפגעוונהרסו כליל מפגיעת המוטות עצמם. כעבור 30 שנה ניסה צבאו של קובלאי-חאן לפלושפעמיים נוספות ונכשל.

כ-700 שנה לאחר מכן, בינואר 1968, פתחו כוחותהווייט-קונג הצפון-ויטנאמים במתקפה כוללת על יותר מ-120 ערים וכפרים בדרוםויטנאם, כולל סייגון(Saigon). האמריקנים וצבא הדרום ההמומים שנסוגו בחופזה, נתקלו במוטות במבוק מחודדים, הדומים למוטות שהטביעו את הצי של קובלאי-חאןשבע-מאות שנים לפני כן. וכמו אז גם עתה, פגיעתם הייתה קשה.

דוגמאות נוספות לשימוש במוטות הבמבוק ניתן למצוא באזור תעלות קו צ'יה, במהלך מלחמת וויטנאם .המציאות פשוט עלתה על הדימיון. הוויטנאמים גילו מקוריות בהכנת מלכודות אדם ובהם השתמשו בבמבוקים.פשוט זוועה.העניין נראה בלתי אפשרי אבל בויאטנם כנראה הכול אפשרי".

מלכודת הבמבוק שציפתה לחיילים האמריקאים המסכנים שהעזו לחדור לשטח המנהרותבאזור קו צ'י (נמצאת במרחק של כשעה וחצי מסייגון) . מדובר במלכודת שאם איתרע מזלך ודרכת עליה נפלת לבור מלא מוטות במבוק חדים ביותר שמשפדים את קורבנם ובנוסף היו מורחים עליהם ארס של נחשי קוברה כך שבתוך שעה אם כך ואם כך הקורבן היה מת – הזדעזענו והמשכנו. לאחר מכן הגענו לפתח הכניסה למנהרות שנחפרו בתקופת הצרפתים. הכניסה נראה כמו כניסה למחילה של בעלי חיים ואפילו מעיין שניסה להיכנס התייאש מהר,