העימות בין גרמניה וברית המועצות במלחמת העולם השניה

מאת:
ניסים חיימוב



העימות בין ברית המועצות לגרמניה במלחמת העולם השניה

ערב הפלישה הנאצית לפולין,נוצרה בין הגרמנים והרוסים שותפות אינטרסים זמנית:הגרמנים רצו "להרדים" את הרוסים בזמן הכיבושים שלהם בפולין ,בצרפת וארצות השפלה.סטלין מצידו  רצה לחזק את צבאו לקראת עימות עתידי מול גרמניה.על רקע זה חתמו הצדדים על הסכם שנודע בשם הסכם ריבנטרופ- מולוטוב.

לאחר שהטלר הכניע את פולין,דנמרק ,נורווגיה,צרפת וארצות השפלה וכבש אותן במערכות בזק ואילו בזמן זה נחל הצבא האדום עבדות רבות במלחמת החורף שלו מול פינלנד,דבר שגרם להחלטתו של הטלר לתקוף את ברית המועצות.

תאוריית "התקפות הבזק" של הגרמנים נתקלה בקשיים בברית המועצות .

אומנם בתחילת המלחמה הם הצליחו לפלוש במהירות ולכבוש שטחים נרחבים.המבצע כונה "ברברוסה" היתרונות של הגרמנים היו: יחידות המודיעין שלהם הצליחו לקלוט ולפענח את רשתות הקשר והאלחוט הסובייטים דבר שסייע לגרמנים לאתר במדויק את מיקומן של יחידות הצבא האדום .חיל האויר הסובייטי הושמד ברובו על הקרקע,כבר בשלביה הראשונים של המלחמה,דבר שהקשה על הצבא האדום להתמודד עם הטקטיקה החדשה של מלחמת הבזק שהופעלה ע"י הגרמנים.

בסופו של דבר גרמה למפלתם של הגרמנים..

כך אירע במערכת מוסקבה. לא רק הסתיו הבוצי והחורף המקפיא (שגם אותם היו הגרמנים חייבים להביא בחשבון), לא רק כח אדם רענן שאותו לא חזו הגרמנים מראש; אלא בעיקר טקטיקת מגננה שבלמה את התקדמות השריון, מבלי שהיה יכול להיתמך בחיל האויר.

הייתה זו מגננה בגיזרה צרה יחסית, שם לא יכל השריון להראות את כוחו בתנועה, ללא סיוע אוירי מסיבי, ועם אויב מחופר היטב הנחוש להחזיק בעמדתו בכל מחיר.

בסטלינגרד היה הקושי עוד יותר גדול, שכן למרות ההפצצה המסיבית של סטלינגרד בתחילת המתקפה, הרי לגבי השריון והחי"ר הייתה זו לחימה בשטח בנוי, שהקיזה את דמם וכוחותיהם.

גם בקורסק, שם תקף פון מנשטיין עם השריון מצד אחד, ומודל עם הרגלים מצד שני, הם נפלו למלכודת נוראה של קווי ביצורים ומלכודות טנקים, כאשר העתודה מחכה להתשת כוחות הגרמנים, ואז מתבצעת מתקפת שריון מסיבית.

בחודשים הראשונים למלחמה עשתה ההנהגה הסובייטית מאמץ אדיר להעביר את מרכזי התעשיה שלה שהיו בסכנת כיבוש- מזרחה,אל מקומות מרוחקים במזרח ברית המועצות ולסיביר,שינוע של אלפי מפעלי תעשיה ,על העובדים והמכונות שלהם,מבצע שרק משק ריכוזי כמו הסובייטי היה יכול לעמוד בו.

במחצית השנייה של 1942 כבר הצלחה ברית המועצות לעבור את גרמניה הנאצית בתפוקת כלי נשק כבדים- טנקים,מטוסים,ארטילריה.