רוסיה - נתונים עדכניים
רוסיה אחת המעצמות החשובות ששרדה את הזעזוע של שנת 1991 .כיום היא מהווה כוח פוליטי ברמה בינלאומית בראשה ניצר השליט פוטין השולט ביד רמה בארצו.

מאת:
ניסים חיימוב



נתונים עדכניים על רוסיה

1.אוכלוסיית רוסה כיום כ 144 מיליון נפש.

2.משכורת ממוצעת – קופאית בבנק:500 $משכורת מכובדת מעל 1000 $ לחודש.

3.בתקופה הצארית שטחה של רוסיה כלל את הארצות הבלטיות.

4.נסיעה בתחבורה ציבורית  עולה כ 35 רובל.

5.מכונית טויוטה חדשה עולה 50 אלף שקל.

6. ברוסיה מונהגת שנת שרות צבאי

7. המושג עולם שלישי נולד בזמן ברית וורשה ,היו מדינות שלא היו לא כאן ולא שם בעיקר אפריקאיות.

8.השפה הרוסית

רוסית היא השפה הסלאבית המדוברת ביותר והשפה המדוברת ביותר באירופה, הרוסית דומה בדקדוקה לאוקראינית ולבלארוסית אשר שתיהן התפתחו מהשפה הסלאבית המזרחית של ימי הביניים. השפה התקנית מבוססת על ההגה המדובר במוסקבה, שהפכה במאה ה-15 למרכז התרבות הרוסית. במאה השמונה עשרה חדרו לרוסית מילים לועזיות רבות עקב הפתיחות להשפעת המערב שהוביל פטר הגדול. ברוסית נכתבת ספרות ענפה בנושאים מגוונים; כמה מן הסופרים והמשוררים הגדולים בתולדות הספרות יצרו ברוסית

9.רפואה ציבורית – חינם ברמה מאוד נמוכה ומי שיכול בוחר ברפואה פרטית .בפרובינציות זה קצת שונה- יש רק מוסדות רפואה ממשלתיים. השכלה גבוה – חינם במידה ועברתם את כל הבחינות אך ניתן גם בתשלום לכאלה שלא עברו את מבחני הסף.היו גם כאלה שקנו את התואר.

10.ברית המועצות הייתה מורכבת מ 15 מדינות (רפובליקות). כוח העבודה הזול מגיע מהמדינות העניות :אוזבקיסטן,בוכרה,קירגיסטאן.לעומת זאת מהארצות העשירות יותר כקזחסטן לא יגיעו לרוסיה כדי לעסוק בעבודות בזויות.

11.לפוטין  (הנשיא) אין מתחרים היום.יש אומנם מפלגה קומוניסטית קטנה וחלשה המהווה אופוזיציה קטנה ומסוכסכת בתוכה. ראש הממשלה הוא בובה של פוטין.

12.ללנין הייתה משפחה אמידה אך אביו נפתר כשלנין היה בן 16.

במאי 1887 הוצא אחיו להורג בתליה עקב מעורבותו בקשר להתנקשות בחיי הצאר אלכסנדר השלישי.טראומה שהשפיע עליו בהמשך הדרך.

13. לנין – המהפכן הגדול ביותר ברוסיה היה בן אצולה,אביו היה עובד מדינה בכיר, שתוארו הקנה לו את הזכות להיקרא "הוד מעלתך" לאחר מות אביו ולדימיר (לנין) חי עם אימו ואחיו באחוזה משפחתית ליד קזאן.בזכות כספי המשפחה יכול היה לנין לבלות את ימיו בקריאה ובלימוד הגותו של קארל מרקס:אחר כך ,משהקדיש את עצמו למהפכה , נעזר בכספי המשפחה....

לנין לא היה המהפכן היחיד במשפחתו,ב 1887 נאסר אחיו הבכור אלכסנדר ונתלה באשמת השתתפות בקשר להתנקש  בחיי אלכסנדר השלישי. כשנישלח לנין לסיביר  ב 1897 בשל פעילותו הפוליטית טען שהוא ממעמד האצולה כדי להקל את עונשו הקשה.

14. בשנת 1904 בז"נבה נרשם בספריה מקומית בשם ובכינוי:  "ג'נטלמן רוסי"- לנין לא השיל מעליו מעולם את מוצאו הרם.

15. רוסיה ,1900 – בשחר המאה ה20 התקדמה רוסיה במהירות אל האת החדשה.היא ידעה פיתוח תעשייתי מואץ ביותר,מהיר מזה של ארה"ב וגרמניה ובריטניה.הושקע כסף רב בבניית מסילות ברזל הקמת מכרות,תעשייה.בין 1850 ל 1905 גדלו משמעותית  התשתיות ברוסיה,תעשיית הנפט צמחה ,תעשיית הפלדה פרחה,ב 1914 הייתה רוסיה ממש מעצמת תעשיה.מוסקבה וסנט פטרבורג חוברו  בקו טלפון הארוך בעולם.בתי קולנוע ראשונים נפתחו ברוסיה ב 1903,יחד עם זה ב 1900 הייתה רוסיה חברה פאודלית המבנה החברתי שלה היה כפירמידה שבסיסה רחב אך לקראת הקודקוד הולכת ומצטמצמת עד לקצה המחודד.בתחתית- היו המוני האיכרים כ 80% ובקודקוד ניצב הקיסר.באותה עת מנתה האוכלוסיה כ 130 מיליון נפש.בעריה של רוסיה חיו לרוב בני העילית המשכילה ואילו באזורי הכפר פשוטי העם כשרק רבע ידע קרוא וכתוב.

הארץ התקדמה לעידן המודרני ובה בשעה דומה היה שהמדינה חסינה מפני כל שינוי.הצאר אלכסנדר השני אומנם נקט במס צעדים – ב1861 שוחררו הצמיתים ובכך הקיץ הקץ לעבדות .ב1864 הונהגו רפורמות במערכת המשפט,נחקק חוק של כל האזרחים ונקבע שוויון. חוץ מהאכרים שהיו מחוץ למעגל והיוו את רוב האוכלוסיה .16. צ'קה   הוועדה המיוחדת הכלל-רוסית למאבק במתנגדי המהפכה

הצ'ה-קה הייתה המשטרה הסובייטית החשאית הראשונה. היא הוקמה בשנת 1917 היוזם היה לנין. .למן הקמתה הייתה הצ'קה הזרוע הצבאית והביצועית של המפלגה הבולשביקית  

ה - ק.ג.ב  ("קומיטט גוסודרסטוונוי בזופסנוסטי", ברוסיתהוועדה לבטחון המדינה..

תפקידי הקג"ב כללו ריגול נגדי, מודיעין חוץ, חקירת פשיעה חמורה, אבטחת אישים ומתקנים רגישים, אבטחת הגבולותפיצוח צפנים וריגול אלקטרוני ומאבק בחתרנות ומתנגדי המשטר הסובייטי.

ניסים הדרכת טיולים:0544761874