מרוקו - קאסבה
עיר הבנויה כולה חול,מבניה עוצבו מן המדבר שבו היא מתנשאת ,מראה מופלא .העיר מוקפת חומה,ארבעה שערים,כולה פלא מעשה,ידי יושביה שלמדו כיצד להפוך את חול הדיונות הלבן והפכו אותו,באלכימיה,למלט שממנו עשויים חיי הקבע החדשים שלהם.

מאת:
ניסים חיימוב



הקסבה - כפר מבוצר, או קסר (قصر) במרוקאית.

 הקסבות  נבנו .לאורך נתיב השיירות העתיק בין הסהרה לבין העיר מרקש וחופי האוקיינוס האטלנטי. ליבו של הכפר – הקסר – שוכן במעלה גבעה מבוצרת שעליה בתי אדמה בנויים בצפיפות, והוא מוקף בחומות גבוהות שבפינותיהן מגדלי שמירה. 

רוב תושבי הכפר הם ברברים אשר החליפו את חיי הנוודות במגורי קבע. הוא ידוע במספר גדול של סרטים היסטוריים אשר צולמו בתחומו, ובהם: לורנס איש ערביהלום הנילוסישו מנצרתהפיתוי האחרון של ישוגלדיאטור ואלכסנדר. גם חלקים מהסדרה משחקי הכס צולמו בכפר. איית בן חדו הוכרז בשנת 1987 כאתר מורשת עולמית בשל היותו דוגמה מצוינת לאדריכלות הסהרה המוקדמת ולאדריכלות בדרום מרוקו.

.העיר  בנויה כולה חול,מבניה עוצבו מן המדבר שבו היא מתנשאת ,מראה מופלא הוא זה . מוקפת חומה,ארבעה שערים,כולה פלא מעשה,ידי יושביה שלמדו כיצד להפוך את חול הדיונות הלבן והדק שבאותם חלקי ארץ נידחים – אותו חומר שהוא לב ליבה של הארעיות- תמציתה של אי היציבות,הנדודים ,הבגידה,חוסר הצורה- והפכו אותו,באלכימיה,למלט שממנו עשויים חיי הקבע החדשים שלהם.

למרות שהשתמרו באופן טוב במשך מאות שנים, עתידם של הקסבות ככפר מיושב וחי מוטל בספק, בשל ירידה בכמות המשקעים, עזיבת האוכלוסייה הצעירה וההשקעה הגבוהה הנדרשת בשימור מבני האדמה. מאידך, התגברות זרם התיירים למקום והכרזתו כאתר מורשת עולמית עשויים לשמר את אתריו, ולהפכו למעין מוזיאון פתוח.