הזנות ביוון העתיקה
ביוון העתיקה התפתח התחום של הזנות מטעמים שונים ,היא נבעה מהמבנה החברתי באתונה/ ביוון.

מאת:
ניסים חיימוב



הזנות ביוון העתיקה

 

זונות ממין נקבה==

פסאודו דמוסטנס]] הכריז בהמאה הרביעית לפנה"ס| כי:

"יש לנו את הקורטיזנות להנאה, זונות לסיפוק צרכינו, ונשים על מנת לגדל את ילדינו.

מאחר שגברים ביוון העתיקה נהגו להינשא בגיל 30, ומאחר שנאסר על גברים לקיים יחסי מין עם נשים חופשיות והעונש על יחסי מין אלה היה חמור, לא נותר להם לקיים יחסים הומוסקסואלים עם בני אותו המין או לחילופין, אם רצו לקיים יחסי מין הטרוסקסואלים, לפנות לזונות או לשפחות. זונות ביוון העתיקה היו מחולקות למספר קטגוריות:

 

ה'''פורנאיי''' היו בתחתית סולם המעמדות של הזונות. מקור המילה במונח '''פרנמי''' שמשמעו "למכור". זונות אלו היו רכושם של הסרסורים  .במאות ה4-5 לפנה"היה סרסרות מקצוע ככל המקצועות,. הסרסור יכול היה להיות גבר או אישה .

 

בעידן הקלאסי, מרבית הזונות היו ממוצא ברברי (השבטים ששכנו צפונית ליוון). בתקופה ההלניסטית, מרבית הזונות היו נערות שניטשו על ידי משפחתם.

 

 

=== זונות עצמאיות===

זונות עצמאיות שעבדו ברחוב (ולא תחת סרסור) נחשבו כבנות מעמד גבוה יותר של זונות. זונות אלה היו צריכות לפרסם את עצמן על מנת למצוא לקוחות. כיצד עשו זאת:  על הסנדלים הייתה  כתובה המילה "אקוֹלוּתי" (ΑΚΟΛΟΥΘΙ) - "עקבו אחריי" (במטרה שהלקוחות יראו את הכיתוב על דרכי העפר ויעשו זאת)  נושא שאומת בחפירות ארכיאולוגיות.

 

המשורר אאובולוס מתאר את הזונות כ"מכוסות בשכבות שונות של צבע לבן על פניהם, ושפתיהם מכוסות במיץ תות." בשל השימוש הנרחב שהן עשו באיפור.

 

זונות אלה היו: אלמנות שנזקקו לעבודה זו לפרנסתן משנפטר בעלן, ו"פורנאיי" מבוגרות אשר הצליחו לרכוש את חירותן מהסרסור.  באתונה נדרשו זונות אלה להירשם במשרדי העיר, ולשלם מסים עירוניים.

 

התשלום עבור שירותי הזונות השתנה ממקום למקום ומתקופה לתקופה. מציין הפילוסוף פילודמוס - כי היה ניתן לרכוש מנוי ל-12 ביקורים אצל זונה עבור 5 דרכמא. לעומת זאת, בהמאה ה-2 לספירה, זונה זולה דרשה 5 דרכמאות עבור ביקור אחד, ואילו לשכב עם בתולה עלה מינה (מטבע)  (100 דרכמאות), ואף 2 מינות אם הלקוח היה מכוער במיוחד.

 

מוזיקאיות ורקדניות שהופיעו במשתאות (בהם נכחו גברים בלבד) השתייכו למעשה למעמד זה .

 

=== הטאירה===

 

בראש ההיררכיה של הזונות ביוון העתיקה היו נשות ההטאירה - הקורטזנות (זונות הצמרת). ההטאירה לא עסקו רק במתן שירותים מיניים, ומשמעות השם הינו "מלוות"  - בדומה לגיישה ביפן - תפקידן היה לארח ולהנעים את זמנם של הבאים אליהם בשיחה תרבותית, ובבילויים שאינם מיניים. נשים אלה היו למעשה הנשים היחידות בחברה היוונית שיכלו לעבוד ולהרוויח כרצונן .

 

 

ההטאירה הגיעו למעמד גבוה וחלקן היו עשירות ביותר.

היו שהתגוררו בבתים רחבי ממדים ולהם עבדים רבים.

 

=== זנות קדושה (קדשות)===

ביוון היקף הקדשות היה קטן מזה שבארצות המזרח התיכון. רק מקרים מועטים של קדשות ידועים מעדויות של היסטוריונים - וגם אלה היו בשולי העולם היווני . במקדש אפרודיטה בקורינתוס היה מספר רב של קדשות לאחר שבשנת 464 לפנה"ס קנופון - אזרח קורינתוס שזכה במשחקים האולימפיים הקדיש 100 נערות לאות תודה למקדש. בתקופה הרומית כבר היו במקדש זה כאלף קדשות.

 

ההטאירה מוזכרות בקומדיות יווניות כחמדניות ביותר - ככל הנראה בשל העובדה שהיו הנשים היחידות ביוון העתיקה שהורשו לעסוק למעשה במסחר ולהרוויח כסף, ולעתים אף הרוויחו כסף רב - דבר שעורר את קינאתם של הגברים.

 

ניתן ללמוד מכל המקורות כי ההטאירה היו הנשים החופשיות ביותר ביוון, אולם רבות מהן העדיפו למצוא בעל ולהפוך לנשים מכובדות (ופחות חופשיות).