אמירויות- שיטת החינוך
המערכת החינוכית באמירויות קיבלה תאוצה גדולה משנת 2021.המטרה - להכין את דור אנשי המקצוע שיעזרו לצמיחה במגזרים חיוניים כמו יזמות,פיתוח כלכלי,הרחבת הידע הכללי.

מאת:
ניסים חיימוב



החינוך באמירויות

החינוך הוא הזכות החוקתית לכל אזרח.

חינוך הוא הזכות בחוקתית של כל אזרח. סעיף 17 לחוקת איחוד האמירויות מדגיש את תפקידו הבסיסי של החינוך בהתקדמות החברה והופך את החינוך לחובה בשלבי יסוד. על מנת להבטיח שכל הבנות והנערים יסיימו חינוך יסודי ותיכון בחינם, שוויוני ואיכותי. החוקה הופכת את החינוך ללא תשלום בכל השלבים לאזרחים ברחבי איחוד האמירויות הערביות. כמו כן, המדינה שומרת שהממשלה צריכה לקבוע תוכניות הכרחיות להפצת החינוך ולסילוק אנאלפביתים.

אספקת מערכת חינוך איכותית מהווה אחד מעמודי התווך בסדר היום הלאומי בהתאם לחזון 2021. אחת המטרות של האג'נדה הלאומית היא שתלמידי איחוד האמירויות חייבים להיות הטובים בעולם בקריאה, מתמטיקה, מדעים ובעלי ידע רב בערבית. להלן מדדי הביצוע העיקריים להשגת 'מערכת חינוך איכותית'.

האסטרטגיה הלאומית להשכלה גבוהה 2030 מבקשת לספק לדורות הבאים את הכישורים הטכניים והמעשיים הדרושים להנעת המשק במגזר הציבורי והפרטי. מטרתה של אסטרטגיה זו היא גם להכין דור של אנשי מקצוע באמירויות לקיים צמיחה במגזרים חיוניים כמו ידע, כלכלה, יזמות ופיתוח כללי של שוק העבודה של איחוד האמירויות הערביות.

דובאי, 22 במאי, 2022 (WAM) - על פי הנחיות הנשיא הוד מעלתו שיח' מוחמד בן זאיד אל נהיאן, הוד מעלתו שיח' מוחמד בן ראשיד אל מקטום, סגן הנשיא, ראש הממשלה והשליט של דובאי, הכריז על ארגון מחדש גדול חדש של מערכת החינוך באיחוד האמירויות, והנחה את הקמת מוסדות התומכים בפיתוח המגזר.

הוד מעלתו שיח' מוחמד בן רשיד אל מקתום אמר, "לאחר התייעצות עם אחי, הנשיא הוד מעלתו שיח' מוחמד בן זאיד אל נהיאן, אנו מכריזים היום על שינוי מבני משמעותי במגזר החינוך של איחוד האמירויות הערביות.. מינינו את אחמד בלהול אל פלסי לשר של החינוך.. הנחנו אותו לבחון את כל החקיקה והמדיניות הקשורות למערכת החינוך בארצנו".

הוד מעלתו הוסיף, "כמו כן, אנו מודיעים היום על מינויה של שרה אל אמירי לשרת המדינה לחינוך ציבורי ולטכנולוגיה מתקדמת ויו"ר מוסד בתי הספר באמירויות. הנחנו אותה לפתח תוכנית מקיפה לשדרוג בתי הספר הציבוריים במדינה. המדינה.. אנו מודים לחוסיין אל חמאדי וג'מאלה אל מוחירי על מאמציהם בתקופה הקודמת".

הוד מעלתו שיח' מוחמד בן רשיד ציין, "אנו גם מכריזים על מינויה של שרה מוסלם לשרת המדינה לחינוך מוקדם, ולפקח על הרשות הפדרלית החדשה שהוקמה לחינוך מוקדם. שרה תהיה אחראית לפיתוח תוכניות מקיפות למעקב. התפתחות הילד מלידה ועד כיתה ד'. התפתחות נכונה של ילדינו היא הערובה להצלחת החינוך שלנו".

הוד מעלתו הכריז על הקמת "הרשות הפדרלית לאיכות וסטנדרטים של חינוך" המסונפת לקבינט של איחוד האמירויות הערביות, שתהיה אחראית על מדידת התוצאות החינוכיות, ביצועי התלמידים והיעילות של התהליך החינוכי.

כמו כן, הוד מעלתו שיח' מוחמד בן ראשיד הכריז על ארגון מחדש של "מועצת החינוך ומשאבי האנוש" בראשות ה.ה. שייח' עבדאללה בן זאיד אל נהיאן, שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי, שיהיה אחראי לפיקוח על הפרויקט של עתיד החינוך בארץ.

מבנה חדש של מערכת החינוך המבנה החדש במגזר החינוך כולל את מועצת החינוך ומשאבי אנוש, הרשות הפדרלית לאיכות החינוך, משרד החינוך, הרשות הפדרליתלחינוך לגיל הרך, מוסד בתי הספר של האמירויות, בנוסף למוסד המקומי רשויות חינוך בכל אמירות, שיפעלו על פי מערכת אחת ויכולות ספציפיות.

מועצת החינוך ומשאבי אנוש על פי המבנה החדש, תוקם מחדש מועצת החינוך ומשאבי האנוש, בראשות הוד מעלתו שיח' עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי.

המועצה תהיה אחראית לפיקוח על פרויקט עתיד החינוך בארץ.

כמו כן, תחומי האחריות של המועצה יכללו קביעת החזון והיעדים של מגזר החינוך באיחוד האמירויות, פיתוח המסגרת הכללית לחינוך והגשתה לאישור הקבינט של איחוד האמירויות, ופיתוח מדיניות חינוכית וחקיקה. כמו כן, המועצה תעקוב אחר ביצועי המגזר.

הרשות הפדרלית לאיכות וסטנדרטים של חינוך המבנה החדש יצר רשות מיוחדת לאיכות החינוך שתהיה מזוהה עם הקבינט של איחוד האמירויות הערביות. היא תהיה אחראית בעיקר על מדידת התוצאות החינוכיות, ביצועי התלמידים ויעילות התהליך החינוכי.

הרשות תהיה אחראית על מדידת איכות החינוך, ביקורת התפוקות החינוכיות הקשורות לחינוך, חינוך לגיל הרך, גני ילדים, חינוך ציבורי והשכלה גבוהה, בנוסף להגשת דוחות על התוצאות וההצעות לפיתוח מדיניות, אסטרטגיות, חקיקה ו תכניות לימודים.

הרשות הפדרלית לחינוך לגיל הרך המבנה החדש יצר רשות פדרלית המתמחה בחינוך לגיל הרך, לפיתוח ויישום תוכניות מקיפות למעקב אחר התפתחות הילד מלידה ועד כיתה ד'. מזוהה עם הקבינט של איחוד האמירויות הערביות, הרשות תהיה אחראית לפיתוח מדיניות, אסטרטגיות, חקיקה ותכניות הקשורות לצרכי החינוך של שלב הגיל הרך.

הרשות תהיה אחראית על קביעת תקנות ותקנים, ומתן רישיונות ומעקב אחר משפחתונים ומשפחתונים פרטיים בארץ בתיאום עם הרשויות המקומיות המוסמכות, ועבודה מול ההורים להגברת תפקידם בשלב הגיל הרך.